Naisäänet soivat – kuuleeko Turku -näyttely kutsuu muistelemaan!

”Kyl laulamine nii hauskaa o!”

Millainen merkitys kuorolaululla on ollut turkulaisten naisten elämässä? Näyttelyssä sukelletaan maineikkaiden turkulaiskuorojen, Turun Naislaulajien ja Turun Työväenyhdistyksen Föriflikkojen värikkäisiin vaiheisiin kuorolaisten kertomien muistojen siivittäminä. Näyttely tarjoaa välähdyksiä Turun kulttuurielämää vuosikymmenten ajan rikastuttaneen kuorotoiminnan kokemusmaailmasta.

Syksyllä 2010 joukko eri-ikäisiä turkulaisnaisia kokoontui muistelemaan kuorolaulun merkitystä elämässään. Muistelupajan aineistosta syntynyt näyttely on esillä Nuorten taide- ja toimintatalo Vimmassa 17.8.–1.9.2011. Tarkoituksena ei ole vain esitellä muistelutyöpajassa kerättyä materiaalia, vaan herätellä kävijöiden henkilökohtaisia muistoja näyttelyn yhteydessä järjestettävässä tapahtumassa. Näyttelyn keinoin halutaan korostaa, kuinka jokaisen kaupunkilaisen kokemukset ovat tärkeitä ja tallentamisen arvoisia.

Turun Työväenyhdistyksen naiskuoro johtajansa R. Koskisen ympärillä vuonna 1908. Kuva yksityisarkistosta.

Naisäänet soivat – kuuleeko Turku? on osa Kerrottu ja koettu Turku -hankkeen Naisten kaupunki -näyttelysarjaa sekä kulttuuripääkaupunkivuotta. Näyttelyistä ja muistelutapahtumista vastaa Turun yliopiston Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos. Sarja on toteutettu historia-aineiden ja kansatieteen opiskelijoiden yhteistyönä.

Näyttelyn avajaisia vietetään ke 17.8.2011 klo 13. Avajaisissa esiintyy Turun Naislaulajien pienryhmä.

Näyttely on avoinna 17.8.–1.9. ma-pe klo 9-20.
Nostalginen yhteislaulutilaisuus järjestetään ke 24.8. klo 17.00 Turun Vimmassa osoitteessa Aurakatu 16. Tervetuloa!