Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen
Jukka Tapani Sarjala (juksar@utu.fi)
Wed, 27 Jul 1994 12:22:30 +0300
- Messages sorted by: [ date ][ thread ][ subject ][ author ]
- Next message: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Previous message: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Next in thread: Hannu Salmi: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Hannu Salmi: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: heikki emil lempa: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Jukka Tapani Sarjala: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Hannu Salmi: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Jukka Tapani Sarjala: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: heikki emil lempa: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Jukka Tapani Sarjala: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
Date: Wed, 27 Jul 1994 12:22:30 +0300
From: Jukka Tapani Sarjala <juksar@utu.fi>
To: akoivu@utu.fi, aollila@utu.fi, hansalmi@utu.fi,
Subject: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen
Affektin ja tunteen käsitteeseen rupeaa jo löytymään
vivahteita. Timon on
jatkossakin syytä valaista asiaa aristotelisesta ja
skolastisesta näkökulmasta. Mikä sai minut aiemmin puhumaan
katkoksista keskiaikaan päin, johtui
lähinnä seuraavasta tekstikatkelmasta:
"...vanhan ajan ihmiset ovat silti esittäneet asiasta niin
vähän ja enimmäkseen niin epäiltäviä mielipiteitä, etten katso
voivani päästä lähelle totuutta muuten kuin poikkeamalla
heidän kulkemaltaan tieltä. Minun on siis
kirjoitettava ikään kuin käsittelisin asiaa, jota kukaan ei
ole ennen minua
kosketellut." (Descartes: Les passions de l'ame, 1649)
Kartesiolainen tulkinta passioista vaikuttaa lyhyen lukemisen
perusteella
melko mekanistiselta. Dammann luonnehtii sitä
"luonnonfilosofiseksi" tulkintalinjaksi, joka suhtautui
kriittisesti skolastiseen perinteeseen.
Arvioin alustavasti, että passio merkitsi Descartesille
passiivista tilaa siinä määrin kuin asiaa tarkasteltiin sielun
kannalta. (Sielun ainoa
tai ainakin tärkein toiminto oli D:n mukaan tahto.) Kun
passioita taas tarkasteltiin ruumiin/ruumiillisuuden kannalta,
ne olivat merkkejä aktiivisuudesta, ts. ruumiin mekaanisesta
toiminnasta.
Terv. Jukka S.
- Next message: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Previous message: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Next in thread: Hannu Salmi: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Hannu Salmi: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: heikki emil lempa: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Jukka Tapani Sarjala: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Hannu Salmi: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Jukka Tapani Sarjala: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: heikki emil lempa: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Timo Ala-Vähälä: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"
- Maybe reply: Jukka Tapani Sarjala: "Re: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen"