aika?

Lauri Martti Kemppinen (laukem@utu.fi)
Thu, 15 Dec 1994 14:38:03 +0200 (EET)


Date: Thu, 15 Dec 1994 14:38:03 +0200 (EET)
From: Lauri Martti Kemppinen <laukem@utu.fi>
To: H-VERKKO@sara.cc.utu.fi
Subject: aika?

Erilaiset luku- tai keskustelupiirit sopivat mielestani hyvin historiatieteen opiskeluun ja humanismin ajatukseen. H-verkon kautta on mahdollista yhdistaa seka pienen etta suuren opetusryhman edut. Haluaisin hyodyntaa verkon lukijoiden asiantuntemusta ja saada teidat mukaan piirimme keskusteluun ajan olemuksesta.

"Historia tutkii tapahtumia/ ihmisia ajassa." Mita tama tarkoittaa? Vastaus kysymykseen edellyttaa ajan olemuksen selvittamista. Olemme lahestyneet ongelmaa mm. seuraavien ajatteli- joiden tekstien pohjalta: Aristoteles, Augustinus, Marc Bloch, Heidegger, Norbert Elias, Cornelius Castoriadis.

Lahtoolettamuksenamme on, etta asiat seuraavat toisiaan tietyssa jarjestyksessa. Jokainen yksilo-subjekti jasentaa tapahtumat temporaa- lisesti suhteuttaen ne aiempiin tapahtumiin elamassaan. Tata ajan kokemista voimme kutsua yksilolliseksi (subjektiiviseksi) ajaksi.

Subjektiivinen aika ei kuitenkaan ole taysin ongelmaton siina mielessa, etta subjekti myos suhteuttaa tapahtumat muiden subjektien ela- mantapahtumiin kommunikaation kautta. Tallainen aikakasitys voidaan luokitella yhteiskunnallis- historialliseksi ajaksi. Yksilollisten aikojen intersubjektiivinen suhteuttaminen edellyttaa objektiivisesti mitattavan ajan.

Mitattava aika on se, jota voimme kutsua kronologiseksi tai kosmologiseksi ajaksi. Se on sopimuksenvarainen jarjestelma, joka perus- tuu esim. planeettojen liikkeisiin tai muihin subjektista riippumattomiin mittauskohteisiin. Se on objektiivinen aika seka matemaattisen abstraktion etta kosmologisen ajan merkityksessa. Sanomme, etta tallainen aika on sopimuksenvaraista, koska sen merkitys on ainoastaan subjektiivisten aikojen vertailukohteena ja yhteiskunnallis-historiallisen ajan edellytyksena.

Onko tassa mitaan jarkea? Miten yhteiskunnallis-historiallisen ajan muodostumista ohjaavat arvostukset vaikuttavat (takaisin) subjektii- viseen ajantajuun? Vai onko aika yksinkertaisesti aikaa - a priori?

Mita merkitysta talla kaikella on historian- tutkimuksessa?

Terveisin Lauri ja seminaaripiiri