Re: aika?

Hannu Salmi (hansalmi@utu.fi)
Mon, 19 Dec 1994 09:25:36 -0800 (PST)


Date: Mon, 19 Dec 1994 09:25:36 -0800 (PST)
From: Hannu Salmi <hansalmi@utu.fi>
To: H-VERKKO@sara.cc.utu.fi
Subject: Re: aika?

Yritin viime perjantaina kommentoida Lauri Kemppisen viestia, mutta jostakin syysta onnistuin pikkujoulutunnelmissa kadottamaan tekstini eetteriin. Voinko esittaa tassa vain pari jatkokysymysta?

> Jokainen yksilo-subjekti jasentaa tapahtumat temporaa-
> lisesti suhteuttaen ne aiempiin tapahtumiin
> elamassaan. Tata ajan kokemista voimme kutsua yksilolliseksi
> (subjektiiviseksi) ajaksi.

Perustellusti voi kysya, niin kuin toteat hieman myohemmin, suhteuttaako yksilo kokemuksensa vain omiin aiempiin kokemuksiinsa? Eiko yhteisolli- syydella ole ratkaiseva merkitys? Miten pitaisi sitten suhtautua esimerkiksi myyttiseen aikaan, pyrkimykseen tulkita oma elaman- historia tietyn syklisen mallin toistumisena. Eiko subjektiivinen aika voi ilmeta myos tallaisessa muodossa?

Lisaksi erottelu subjektiiviseen, yhteiskunnalliseen ja objektiiviseen aikaan herattaa kysymyksen, projisoituuko niiden mukana menneisyyteen moderneja kasityksia yksilosta, yhteiskunnasta ja luonnosta? Mieleen juolahtaa Emmanuel Le Roy Ladurien Montailloun jakso, jossa analysoidaan kylalaisten ajantajua. Tuntuu silta, etta erottelu subjektiiviseen ja yhteiskunnalliseen aikaan ei sovi esimodernin ajan ja ajantajun tarkasteluun. (Montailloun aikaa kasitteleva luku on muuten parempi esimerkiksi ruotsinkielisessa kaannoksessa, silla suomalaista laitosta on lyhennetty juuri tasta kohtaa!) > luokitella yhteiskunnallis- historialliseksi ajaksi. Yksilollisten aikojen
> intersubjektiivinen suhteuttaminen edellyttaa
> objektiivisesti mitattavan ajan.

Voiko tallainen suhteuttaminen olla ylipaansa mahdollista?

> Mitattava aika on se, jota voimme kutsua kronologiseksi tai
> kosmologiseksi ajaksi. Se on sopimuksenvarainen jarjestelma, joka perus-
> tuu esim. planeettojen liikkeisiin tai muihin subjektista riippumattomiin
> mittauskohteisiin. Se on objektiivinen aika seka matemaattisen
> abstraktion etta kosmologisen ajan merkityksessa.
> Sanomme, etta tallainen aika on sopimuksenvaraista, koska sen merkitys
> on ainoastaan subjektiivisten aikojen vertailukohteena
> ja yhteiskunnallis-historiallisen ajan edellytyksena.

Toisaalta luonnontieteellisen tai kosmologisen ajan "objektiivisuutta" voi epailla. Kaikkihan on suhteellista niin kuin Einsteinkin totesi. Ajatus siita, etta on olemassa lineaarinen, yhtenainen ajallinen infrastruktuuri, liittyy newtonilaiseen luonnontieteeseen. Tuskin luonnontieteilijat talla hetkella ajattelevat, etta on yksi Aika. Siina mielessa kulttuurintutkijoiden ja luonnontieteilijoiden nakemykset ovat lahestyneet toisiaan. > Mita merkitysta talla kaikella on historian-
> tutkimuksessa?

Miten ajattelet, etta esittamasi kolmijako viime kadessa vaikuttaa historiantutkimukseen? Millaista aikaa historioitsija tutkii?

terv. Hannu