Re: aika?

Lauri Martti Kemppinen (laukem@utu.fi)
Wed, 11 Jan 1995 18:02:26 +0200 (EET)


Date: Wed, 11 Jan 1995 18:02:26 +0200 (EET)
From: Lauri Martti Kemppinen <laukem@utu.fi>
To: h-verkko@sara.cc.utu.fi
Subject: Re: aika?

Kiitos Hannu Salmelle ajatuksia her{tt{v{st{ ja nopeasta vastauksesta. Itse emme olleet yht{ ripeit{, seminaarin joulutauon vuoksi. Toivottavasti vastauksemme her{tt{{ uutta keskustelua.

Kirjoitit 19.12.1994:

> Perustellusti voi kysya, niin kuin toteat hieman myohemmin, suhteuttaako
> yksilo kokemuksensa vain omiin aiempiin kokemuksiinsa? Eiko yhteisolli-
> syydella ole ratkaiseva merkitys?

Juuri t{t{ yhteis|llisyyden vaikutusta tarkoitimme kirjoittaessamme yksil|llisten aikojen intersubjektiivisesta suhteuttamisesta. T{m{n suhteuttamisen sanoimme tapahtuvan "mitattavan", "objektiivisen", "kronologisen" tai "kosmologisen" ajan kautta. Ehdotimme n{iden tarkoittavan k{yt{nn|ss{ samaa asiaa. Halusimme korostaa t{m{n aikatason sopimuksenvaraisuutta emme "objektiivisuutta". > Toisaalta luonnontieteellisen tai kosmologisen ajan "objektiivisuutta"
> voi epailla. Kaikkihan on suhteellista niin kuin Einsteinkin totesi.

Kaikki on suhteellista. "Objektiivisen" k{site oli tekstiss{ siksi, ett{ sit{ on perinteisesti aikakeskustelussa k{ytetty.

Oli hyv{, ett{ esitit kysymyksen syklisest{ ajasta yhten{ ajan ilmenenismuotona. N{ytt{{ silt{, ett{ historiankirjoituksessa subjektiivinen aika usein ymm{rret{{n sykliseksi, objektiivinen taas lineaariseksi. Kysyit miten pit{isi sitten suhtautua:

> esimerkiksi myyttiseen aikaan, pyrkimykseen tulkita oma elaman-
> historia tietyn syklisen mallin toistumisena. Eiko subjektiivinen
> aika voi ilmeta myos tallaisessa muodossa?

N{hd{ksemme myyttien (myyttinen?) aika on yksi yhteis|llisen ajan muoto, joka voidaan kokea subjektiivisesti. Onko "myyttinen" aika mielest{si v{ltt{m{tt{ syklist{? Termit subjektiivisuus ja objektiivisuus houkuttelevat k{rjistyksiin. Mit{ tahansa mielt{ "subjektiivisesti" olemmekin, tarvitsemme muiden ihmisten hyv{ksynt{{ voidaksemme yll{pit{{ mielipidett{mme (t{m{ ei suinkaan liity ainoastaan ajan kysymykseen).

> Lisaksi erottelu subjektiiviseen, yhteiskunnalliseen ja objektiiviseen
> aikaan herattaa kysymyksen, projisoituuko niiden mukana menneisyyteen
> moderneja kasityksia yksilosta, yhteiskunnasta ja luonnosta?

Historiallisen anakronismin ajatus edellytt{{ mahdollisuutta astua oman ajattelun, esimerkiksi oman aikak{sityksen, ulkopuolelle. Jos kykenemme t{h{n ja j{t{mme sen tekem{tt{ on kyseess{ esitt{m{si kaltainen projisointi.

> Tuntuu silta, etta erottelu subjektiiviseen ja yhteiskunnalliseen
> aikaan ei sovi esimodernin ajan ja ajantajun tarkasteluun.

Asiallinen havainto. Mit{ mielt{ olette, muut? Kysymys liittyy varmasti postmodernismin "kodittomuuden" tunteesta k{ytyyn keskusteluun, paluu "Gemeinschaftiin" jne.

> Miten ajattelet, etta esittamasi kolmijako viime kadessa vaikuttaa
> historiantutkimukseen? Millaista aikaa historioitsija tutkii?
Kunpa tiet{isimme. Ehk{ ensikerralla ...

Terveisin Lauri ja seminaaripiiri