utskrift av sidan

TEMASESSIONER OCH FRIA FÖREDRAG

Temasessionerna består av presentationer, kommentarer och diskussion. Abstrakten för de enskilda föredragen finns på nätet.
En del av presentationerna kommer att sammanföras till en konferenspublikation. Ytterligare information om temasessionerna fås av respektive sessionsarrangör. Allmän information om sessionerna fås av Maarit Leskelä-Kärki, maales(at)utu.fi.

  1. Ethics and the role of the researcher in history-writing (In English)
  2. Postcolonial challenges for women's history (In English)
  3. Kjønn og kolonialisme i misjon og bistandsarbeid
  4. Kvinnliga historiker
  5. Historical Knowledge and Masculinity (In English)
  6. Genus i barndomens historia
  7. Foucault och feministisk historieskrivning
  8. Kvinnor, yrkeskunskap och löner
  9. Genus och den offentliga sektorn från mitten av 1800-talet till slutet av 1900-talet
  10. Fria föredrag

Obs! Vänligen observera att (at) ska ersättas med @. Notera även att förändringar i programmet är möjliga
och att tidtabellerna för sessionerna kommer att presenteras under sommaren.


1. Ethics and the role of the researcher in history-writing

Language: English

One of the most significant ways, in which feminist theorizing has made an impact on history-writing is the way that it has directed attention to epistemological and ethical questions. This session, chaired by Prof. Liz Stanley, focuses on the analytical relation of the researcher to his/her topic, sources and methods and the ethical consequences of this relation.

Commentator: Prof. Liz Stanley, University of Edinburgh, UK
Contacts: Kaisa Vehkalahti, Åbo Universitet / Kulturhistoria (kaisa.vehkalahti(at)utu.fi)
Tidtabell för sessionen:
12.8.2005: 16.30–18.00.
13.8 2005: 14.30-16.00 & 16.30-18.00

Suggested readings. Papers (see abstracts):

  1. Erla Hulda Halldorsdottir, University of Iceland
    Thoughts on the ethics of letters and the researchers
  2. Eve Annuk, Estonian Cultural History Archive, Tartu University
    Ethics and close history: what is behind scenes of stalinism? A case study
  3. Maarit Leskelä-Kärki, University of Turku/Cultural History
    Writing a Biography - Facing the Other
  4. Jaana Loipponen, University of Newcastle, School of Geography, Politics and Sociology
    Translating Encounters with War Widows
  5. Minna Uitto, Eila Estola and Leena Syrjälä, Department of Educational Sciences and Teacher Education, Oulu University
    Discussion on ethical issues in a narrative teacher group
  6. Leena Rossi, University of Turku, Cultural history
    Power in oral history interviews
  7. Pia Maria Ahlbäck, Åbo Akademi University, Comparative litterature
    Readable historians. Reality effect and other tropes of addressivity in historical writing.
  8. Laura Saarenmaa, University of Tampere, Media Culture
    Ethics of Interpreting Texts as Practices

2. Postcolonial challenges for women's history

Language: English

During the previous decades, postcolonial theorizing has become an ever more influential approach in the field of women's studies and history. The growing awareness of the multifaceted questions of race, gender and power has changed the way of writing history fundamentally. For example, our understanding of "women" as a homogenous historical category has been called into question, like many other western categories of analysis and methods of historical research. With regard to the on-going debate on postcolonial theorizing and it's implications for women's history, this session discusses questions of gender and colonialism.

Commentator: Prof. Clare Midgley, London Metropolitan University, UK
Contacts: M.A. Marika Kivinen, Institutet för kvinnoforskning, Åbo Akademi (marika.kivinen(at)abo.fi)

Tidtabell för sessionen:
13.8 2005: 14.30-16.00 & 16.30-18.00

Papers (see abstracts):

  1. Karen Bähr Caballero, Institute of Development Studies - Catholic University of Louvain
    Women, Agency and Historical Development Processes. A case Study of poor rural women in Honduras.
  2. Gunlög Fur, Växjö universitet/Institutionen för humaniora
    Gender and colonization in Swedish Lapland
  3. Pernille Ipsen, Department of History, University of Copenhagen
    Intercultural intimacy in Danish Guinea
  4. Marika Kivinen, Institutet för kvinnoforskning, Åbo Akademi
    Postcolonial histories - Unbinding the connections between colonialism, nationalism and a "Finnish" historical past
  5. Maud Wedin:"The Forest Finns in Sweden - a gender perspective"

3. Kjønn og kolonialisme i misjon og bistandsarbeid

Nyere forskning har synliggjort de komplekse forhold som eksisterer mellom kolonialisme og misjon i ulike deler av verden. Avhengig av kulturelle, politiske og økonomiske forhold, har kolonialisme i de fleste sammenhenger spilt en rolle både for misjonærerer og for motakerne av misjon. Postkolonial teori har bidratt med nye måter å forstå forbindelsen mellom kolonial bevissthetsramme og misjonens mål.

Denne sesjonen ønsker å sette søkelyset på forholdet mellom kjønn, kolonialisme og nordiske aktører innenfor ikke bare misjon, men også ikke-religiøs bistand. I flere av de nordiske land er bistandsmidler i stor grad kanalisert gjennom misjonsorganisasjoner. Sekulære bistandsorganisasjoner møter imidlertid mange av de samme problemstillinger og moralske og etiske spørsmål som misjonsorganisasjonene gjorde, og fortsatt gjør. I perioden etter andre verdenskrig er det materiell og åndelig "forbedring" av "underutviklede stater" som har overtatt for misjonsbudskapet, hva ikke-religiøse bistandsorganisasjoner angår. Det samme gjelder i høy grad også kristne organisasjoner. Målene for bistand er rettet mot områder som tidliger var kolonier under vestlig styre. En diskusjon rundt paralleller, likheter og forskjeller innen arbeid, strategivalg og effekt av de to ulike typer utviklingsarbeid ville kunne gi ny innsikt i forskning rundt bistand, kolonialisme og den etterkoloniale periode.

Hittil har det vært få forsøk på å se de historiske forbindelseslinjene mellom misjonsaktivitet i kolonitiden, og bistandsprogrammene etter 1960. Men sivilisering og modernisering spilte en sentral rolle innen 18- og 1900-tallets misjonsagenda. Forskning på kjønn og utvikling har til en stor grad vært dominert av samtidsfokus og en teoretisk tilnærmingsmåte, hvor den historiske dimensjonen har vært fraværende. Vårt fokus på historisk endring og empiriske studier vil derfor kunne bidra med ny innsikt, både innenfor forståelsen av vestlig bistand i ikke-vestlige land, og av resultatet i mottakerlandene.
Commentator: PhD. Inger Marie Okkenhaug, Bergens universitet

Moderators:
PhD. Inger Marie Okkenhaug, Bergens universitet (Inger.Okkenhaug(at)smi.uib.no)
Teaching assistant Anne Folke Henningsen, Köpenhamns universitet (folke(at)ruc.dk)
Phil.Lic. Seija Jalagin, Uleåborgs Universitet / Historiska Institution (seija.jalagin(at)oulu.fi)

Tidtabell för sessionen:
12.8. 2005: 16.30-18.00
13.8 2005: 14.30-16.00 & 16.30-18.00

Papers (see abstracts):

  1. Anna Jansdotter, Lunds universitet, Centrum för genusvetenskap
    Prostitution, mission och det sociala arbetets paradoxer. Sverige 1850-1920
  2. Ingie Hovland, Anthropology, SOAS (University of London)
    To lift women up' - up and away?
    Women as ambivalent symbols in the Norwegian Mission Society;
    Glimpses from 1851 and 2004
  3. Seija Jalagin, University of Oulu, Dept. of History
    The "Other" and Colonial Power Game:
    Crossing gendered and ethnic boundaries in Finnish mission to Japan
  4. Catarina Lundström, Mittuniversitet, humaniora, Föreningsarkivet i Jämtlands län
    Samiskt-svenskt, kvinnligt-manligt: kvinnligt missionsarbete i det samiska ålderdomshemmet Fjällgård, Undersåker (Åre)
  5. Sunniva Engh, University of Oxford, Wellcome Unit for the History of Medicine
    Northern feminists and Southern women: Scandinavia's 'special role' in family planning aid

4. Kvinnliga historiker

Syftet med denna session är att diskutera, hur vår förståelse av historiografi förändras om historiaskrivaren blir könad. Internationellt har forskning om historiografi från genusperspektiv skridit framåt under senaste år och med anknytning till denna diskussion efterlyser vi särskilt forskning i vilken jämförelser mellan olika nordiska länder ingår.

Commentators:
Dr. Tiina Kinnunen, Joensuu universitet / Historiska institution
Prof. Ann-Sofie Ohlander, Historiska institutionen, Örebro Universitet. Ordförande i styrelsen för Nationella sekretariatet för genusforskning
Senior Scholar Karen Offen, Stanford University, Institute for Research on Women and Gender

Arrangörer:
Dr. Tiina Kinnunen, Joensuu Universitet / Historiska institution (tiina.kinnunen(at)co.jyu.fi)
Phil. Lic. Maarit Leskelä-Kärki, Åbo Universitet / Kulturhistoria (maarit.leskela(at)utu.fi)

Tidtabell för sessionen:
13.8 2005: 14.30-16.00 & 16.30-18.00
14.8 2005: 09.30-11.00 & 11.30-13.00

Papers (see abstracts):

  1. Inger Elisabeth Haavet, Universitetet i Bergen, Historisk institutt
    Kjønnede dannelsesbegrep og akademisk motstand - Pionerkvinner i Akademia og det akademiske kulturfeltet.
  2. Anne Trine Larsen, Aarhus Universitet, Institut for Historie og områdestudier
    Kønnets magt. Danske kvindelige historikere 1875-2000
  3. Saara Tuomaala, University of Helsinki, Dept. of History
    "Own Table" and women as writers of history in Finland: An introduction of the historiographic project
  4. Elise Garritzen, University of Helsinki / Department of History
    Liisi Karttunen - a Finnish historian in Italy 1907-1919
  5. Eva Ahl, University of Helsinki, Department of History
    Male and Female concerning St. Birgitta of Sweden - Lydia Wahlström and the Male Researchers on St. Birgitta
  6. Charlotte Hansen, University of Aarhus, Faculty of Theology, Institute of Church History
    Charlotte Blennerhassett (1843-1917): A forgotten (Roman Catholic) Historian
  7. Mervi Kaarninen, Department of History, University of Tampere
    Matilda Roslin-Kalliola. Är finsk historia skildrad av en kvinna av folket?
  8. Lorraine Ryan, University of Limerick, Ireland
    A uniquely female, historical perspective: women's writing in Spain with reference to the novels of Almudena Grandes, Dulce Chacóm amd Angeles Caso.
  9. Jytte Larsen, KVINFO
    Den danske kvindebevægelses historiografi

5. Historical Knowledge and Masculinity

Language: English

The focus of this session is on historical analysis on men. Whereas men as generic human beings have traditionally been in the focus of history writing, men as gendered beings have largely gone untheorized. Over the last two decades a critical approach on men and masculinities has been a growing area of academic inquiry. This session, chaired by Prof. Jeff Hearn and Prof. Jonas Liliequist, discusses the critical studies on men in relation to history writing with a special focus on the issues concerning historical knowledge on masculinity.

Commentators:
Prof. Jeff Hearn, Svenska handelshögskolan, Helsingfors
Prof. Jonas Liliequist, Umeå Universitet, Historiska Institutionen

Contacts: M. A. Ilana Aalto, Åbo Universitet / Kulturhistoria (ilana.aalto(at)utu.fi) and M. A. Anne-Maria Marttila, Åbo Universitet / Politiska historia (anne-maria.marttila(at)utu.fi)

Tidtabell för sessionen:
13.8 2005: 14.30-16.00 & 16.30-18.00
14.8 2005: 09.30-11.00 & 11.30-13.00

Papers (see abstracts):

  1. Tiina Männistö, University of Turku, Finnish history
    Coming out of a black box. The ways of knowing about masculinity in the feminist history of technology
  2. Marja Jalava, University of Helsinki, Department of History
    Meanings as Corporal Acts: Critical Study on Men beyond Sex and Gender
  3. Jonas Liliequist, Umeå University, Dept of Historical Studies
    Virility - a useful concept for historical analyses of masculinity
  4. Ilkka Levä, University of Helsinki, Department of History
    Emasculated Masculinity - Finnish Police Culture in Long 70's
  5. Atte Oksanen, University of Tampere, department of sociology and social psychology
    History of written male skin: tattoos as markers of masculinity
  6. Kristín Loftsdóttir, Department of Anthropology, University of Iceland
    Images of Masculinity and Africa in 19th Century Icleand
  7. Alexander Maxwell, Independent Scholar
    Sexual Stereotypes in the Habsburg Empire
  8. Kirsti Salmi-Niklander, University of Helsinki/Department of Folklore Studies
    Bohemians and Factory Boys. The construction of "new masculinity" among Finnish working-class youth at the beginning of the 20th century.
  9. Leena Paaskoski, Helsinki University / Ethnology
    Naked masculinity? Forest students' professional culture portrayed in photographs and oral history
  10. Ville Kivimäki, Department of History, University of Joensuu
    Spheres of Being and Not-being a Man. Problems in Using "Repatriation Literature" as a Source of Manliness
  11. Anders Ahlbäck, Åbo Akademi/Historia
    Beyond middle-class manliness? Popular notions of masculinity in the Finnish conscript army 1919-1939

6. Genus i barndomens historia

Barndomens historia har forskats av fullvuxna som antingen reflekterar på sin egen barndom eller skildrar samtida barn. Barn har varit objekt i sin egen historia. Vi vill ventilera, om det vore möjligt att lyfta fram barn som subjekt. Med utgångspunkt från historisk och genusvetenskaplig forskning frågar vi, vilken betydelse som samhällets institutioner har haft i att producera och uppehålla könsroller och -konstruktioner i det förflutna? Hur skilde sig dotterns ställning i familjen från sonens, flickans ställning i skolan och samhället från pojkens? Var och hur kan vi spåra och studera hur upplevelsen och medvetenheten om genus och dess status växte upp hos barnen?

Special program: The conference program includes a presentation of a documentary "Children Drawing History" by director and scriptwriter Rauni Järvilehto, which relates to the themes of the session "Gender and the history of Childhood". The documentary will be released in December 2005 and it focuses on early 20th century children depicting and illustrating their time. Original drawings and diaries by children are in the heart of the documentary. In addition, the documentary includes present-day interviews of old people reminiscing their childhood. The project has from the outset conflated the aspects of art and academic research in order to find ways to attain the world of past children and youth, as well as to bring the historical research on childhood closer to the public.

Commentator: Dr.Phil. Ning De Coninck-Smith, Danmarks Pædagogiske Universitet, København

Arrangörer:
Phil. Lic. Seija Jalagin, Uleåborgs Universitet / Historiska Institution (seija.jalagin(at)oulu.fi)
Dr. Marianne Junila, Uleåborgs Universitet / Historiska Institution (marianne.junila(at)oulu.fi)
Phil. Lic. Kaisa Vehkalahti, Åbo Universitet / Kulturhistoria (kaisa.vehkalahti(at)utu.fi)

Tidtabell för sessionen:
14.8 2005: 11.30-13.00 & 11.30-13.00

Papers (see abstracts):

  1. Seija-Leena Nevala-Nurmi, University of Tampere, Department of History
    Girls and Boys in the Finnish Defence Family
  2. Eilola Jari, University of Jyväskylä/Department of History and Ethnology
    "… We flew higher and higher until stars looked as big as the Moon…" Early Modern Children's Stories of Witches' Sabbath
  3. Anette Eklund Hansen, Arbejdermuseet/ Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv
    Børnearbejde i det danske landbrugssamfund 1900- 1940 i et kønsperspektiv
  4. Birgitta Tunturi, University of Tampere
    Tracing the childhood - towards the history of an invisible child
  5. Liisa Granbom-Herranen, Helsingfors universitet/ pedagogik
    Ordspråk i den pedagogiska diskussionen
  6. Rauni Järvilehto: Dokumenttielokuvaprojekti Paperiin piirretyt viivat/ "Children Drawing History

7. Foucault och feministisk historieskrivning

Inflytandet från Michel Foucault har varit stort i feministisk forskning och teoribildning sedan början av 1990-talet. Men kan Foucaults arbeten läsas och tillämpas på nya sätt i kvinnohistorien? Är Foucault relevant för det "feministiska projektet" och i så fall på vilket sätt?

Arrangör: PM Jutta Ahlbeck-Rehn, Institutet för kvinnoforskning, Åbo Akademi (jutta.ahlbeck-rehn(at)abo.fi)

Tidtabell för sessionen:
12.8.2005: 16.30–18.00.

Papers (see abstracts):

  1. Heini Hakosalo, University of Oulu, Department of History
    Well-Disciplined Women: Foucauldian Micromechanisms of Power in the Study of the First Generations of European Women in Higher Education
  2. Taina Uusitalo, University of Turku, Finnish history
    Kan Michel Foucault hjälpa oss i arbeterkvinnoforskningen?
  3. Kaat Wils, Department Gesschiedenis, KULeuven
    Gender and knowledge in the commemoration of female scientists

8. Kvinnor, yrkeskunskap och löner

Sessionen har två huvudteman. Hur har könen påverkat de definitionernas om man har gjort om yrkeskunskap? Hur har definitionerna om kvinnlig och manlig yrkeskunskap förorsakat och reproducerat könsrelaterade löneskillnader?

Arrangör: Dr. Tapio Bergholm, Joensuu Universitet / Historiska institutionen (tapio.bergholm(at)helsinki.fi)

Tidtabell för sessionen:
13.8 2005: 16.30-18.00.
14.8 2005: 11.30-13.00.

Papers (see abstracts):

  1. Heidi Haggrén, Helsingfors universitet/ Institutionen för samhällshistoria
    Sjuksköterskornas kollektiv intressebevakning efter andra världskriget
    The Collective Interest Articulation of Finnish Nurses after the Second World War
  2. Catharina Nolin, Stockholms universitet/ Konstvetenskapliga institutionen
    Kvinnliga trädgårdsarkitekter under 1900-talets första hälft. Mot en professionell yrkesidentitet
  3. Deborah Simonton, University of Southern Denmark
    Gender, Skill and Status: Women and the language of Eighteenth-century European towns
  4. Matti Hannikainen, University of Helsinki, Department of Social Science History
    Wages and Unemployment among Female Construction Workers in Helsinki during the Great Depression of the 1930s
  5. Tapio Bergholm, University of Joensuu, Department of History
    Creating and Maintaining Wage Differentials - Gendered Pay and Finnish Wage Control 1945-1956
    Lönreglering och de könsbaserade löneskillnaderna

9. Genus och den offentliga sektorn från mitten av 1800-talet till slutet av 1900-talet

Den offentliga sektorn brukar främst förknippas med välfärdssamhället. Sett i ett historiskt perspektiv är dock detta en ganska sen företeelse. Vård och omsorg i offentlig regi och feminiseringen av den offentliga sektorn tar sin början under 1950-60-talen. Tidigare under 1800-talet och början av 1900-talet var de offentliganställda i huvudsak män i statens tjänst, militärer och ämbetsmän. Den offentliga sektorns genuskodade verksamheter och hur dessa utökats, differentierats, specialiserats och professionaliserats är tänkt att utgöra centrala teman i denna session.

Arrangör och commentator: Dr. Ann-Katrin Hatje, Umeå universitet (ann-katrin.hatje(at)historia.umu.se)

Tidtabell för sessionen:
14.8 2005: 09.30-11.00 & 11.30-13.00.

Papers (see abstracts):

  1. Vita Zelce, Department of Communication Studies, Faculty of Social Sciences, University of Latvia
    Historical Amnesia and the History of Soviet Women in Latvia: Knowledge About the Period of Stalinism in Latvia
  2. Helena Bergman, Historiska institutionen, Stockholms universitet
    Kärleksverk blir ämbetsverk. Kvinnliga barnavårdsmän och deras svåra professionaliseringsprocess i det tidiga 1900-talets Sverige
  3. Ulla Rosén:
    Omsorg om äldre ur ett genusperspektiv, 1815-1939
  4. Zara Bersbo, Växjö Universitet, Historia
    Den dolda emancipationen. Understödde förändringar i 1915: års giftermålslag en manlig emancipation? En studie av synen på betalt och obetalt arbete i Sverige 1915-1974.

10. Fria föredrag

Moderator: Kirsi Tuohela, University of Turku / Cultural History (kirsi.tuohela@utu.fi)

Tidtabeller för sessionen:
12.8.2005: 16.30–18.00.
13.8 2005: 14.30-16.00 & 16.30-18.00
14.8 2005: 11.30-13.00
. (see abstracts).

  1. Tiina Vainio, University of Helsinki
    Economy of hairy squares. On the questions of competition, growth and autism in design
  2. Tiina Lintunen, University of Turku, Contemporary history
    In the heat of the moment or for the lack of money? Why did Finnish women join the Red Guard?
  3. Marina V. Vorobjova, Religious Studies Research Center "Ethna" (St.-Petersburg, Russia)
    Gender Approach in Religious Studies: An Attempt of Interdisciplinary Discussion
  4. Ilona Hongisto, University of Turku/ Department of Media Studies
    Situated objective knowledges
  5. Mervi Autti, University of Lapland, Cultural History, Women's Studies
    How to write history according to photographs.
  6. Ingegerd Haglund, Kvinnliga Akademikers Förening: Tidiga förebilder bland kvinliga akademiker i Sverige. Posterpresentation av biografier i text och bild.
  7. Charlotte Tornbjer, Lunds universitet, Historiska institutionen
    Möten med Alexandra Kollontay
  8. Tuula Juvonen, Department of Women’s Studies, University of Tampere Finland.
    Queering the Archives: Action Research on Finnish Archival Practices.