Date: Wed, 22 Jun 1994 09:34:04 +0300 From: Timo Ala-Vähälä <talavaha@kruuna.hut.fi> To: heikki emil lempa <helempa@midway.uchicago.edu> Subject: Re: Tunteiden historiasta
Sanan "pathos" latinan kielinen vastine lienee "passio". Tuomas Akvinolaisella on teoksessa Summa theologiae laaja esitys passioiden jarjestelmasta. Termi "passio" oli käytössä viela myöhemminkin. Esimerkiksi Descartes julkaisi teoksen "Passiones d'anima".
Aristoteleen osalta on syyta muistaa, etta han ei luonut yhtenaista sielun teoriaa, vaan hanen kantansa vaihtelevat teos teokselta. Kun tutkii, mita Aristoteles tarkoitti jollain erityisella kasitteella, joutuu helposti ymmalle, silla hanen avaintermeilleenkaan ei ole vakiintunut mitaan standardivastineita. Tama koskee esimerkiksi kasitetta "habitus", siita kautetaan esimerkiksi Aristoteleen suomalaiskaannoksissa useita eri vastintermeja. Ongelman kohtaa myos englanninnoksia lukiessa. Aristoteleen suomen kieliset laitokset ovat huonoja, paitsi horjuvan terminologiansa kannalta, myos siksi, etta niissa ei esiteta alkukielista tekstia. Se olisi kuitenkin tarpeen, jotta voisi seurata, kayttaako Aristoteles sellaista termia, jolla jossain toisessa teoksessa on ehka hieman toinen merkitys.
Tuomaan ja Aristoteleen tunneteorian kannalta kiinnostava voisi olla Tuomaan kommentaari Nikomakhoksen etiikasta. Etenkin se, mita han lausuu NE:n toisen kirjan kohdasta, johon viimeksi viittasin. Tuo kohta voisi antaa osviittaa siita, pitiko Tuomas passioita kasityskyvyn (Intelligentia) tasolle kuuluvina ilmioina, vai alempina, aistimellisina tapahtumina. Voin tarkistaa asian, mutta olen juuri muuttanut, mapit ovat sekaisin, eika tyopoydalle mahdu viela luumuilemaan.
Terveisin Timo