Date: Tue, 23 Aug 1994 10:59:42 +0300 From: Timo Ala-Vähälä <talavaha@kruuna.hut.fi> To: historiaverkko <akoivu@utu.fi>, aollila@utu.fi, Subject: Uusi merkitys affektille (fwd)
Hei!
Olen viime paivina tajunnut asian, joka on ollut silmieni edessa jo pitkaan.
Myohaisskolastikot tarkoittivat affekteilla ja passioilla kahta asiaa. Ensimmaista merkitysta olen jo kasitellyt, kyse oli siis ihmismielen vastaanottamasta arsykkeesta, joka aiheutti jonkin muutoksen. Arsykkeena saattoi olla myos mielikuva (intentio) jonka ihminen projisoi eteensa ilman ulkoista arsyttajaa.
Tama affekti liittyy teoriaan sielusta. Toinen, vasta havaitsemani, merkitys liittyy metafysiikan yleisimmalle tasolle. Esim Suarezin ja Caloviuksen (tutkimuskohteeni) mukaan affekti ja passio tarkoittivat myos attribuuttia.
Siten opille olevan maareista loytyy kolme nimea: "passiones entis", "affectiones entis", ja "attributa entis", ja naita termeja kaytetaan (lahes?) identtisina.
En tieda, onko termeja "affekti" ja "passio" kaytetty muissa yhteyksissa tassa merkityksessa, mutta tahan yhteyteen tallainen kayttotapa on vakiintunut. Tama tapa juontuu ehka Scotuksen teoksista, silla
han oli ensimmaisia, joka pohti mita yhteisia maareita voidaan jokaiselle olevalle (ml. Jumala) antaa.
Kysyn nyt, esiintyyko tama kayttotapa myohemmassa kirjallisuudessa, ja millaisissa yhteyksissa. Jos tasta on hyotya, voin katsoa, miten Suarez on maaritellyt termit "affekti" ja "passio" silloin, kun han on liittanyt ne oppiin olevan maareista.
Terv. Timo Ala-Vahala