Date: Thu, 18 Jan 1996 11:23:56 GMT+0200 From: HANRUONA@sara.cc.utu.fi To: h-verkko@sara.cc.utu.fi Subject: Re: Arvostelu: Pikea, hikea, autoja
>
>> luomiseen? Muistaakseni luin joskus (?) vaitteen, etta juuri jossakin
>> Yhdysvalloissa autoteollisuus paamaaratietoisesti vaikutti joidenkin
>> toimivien joukkoliikenne ratkaisujen tuhoamiseksi.
>Los Angelesissa 1950-luvulla.
>
>Heikki Lempa
>
Niinhän sitä sanotaan, mutta tämäkin on hiukan kiistanalaista. Siteeraan Scott
L. Bottlesin kirjan "Los Angeles and the Automobile" (1987) etulievettä: "Los
Angeles without the automobile is as hard to imagine as a southern California
day without sunshine. But is it true, as prevailing myth would have it, that
the automotive industry sabotaged and drove away those serviceable fleets of
streetcars and interurban trains that once crisscrossed the area without
blanketing it with smog? Scott Bottles an emphatic no. On the contrary,
Angelenos took to their cars because of the failure of public transportation."
Tämä ei ole tielaitoksen tai autoteollisuuden tilaama selvitys vaan akateeminen
opinnäyte (julkaisija University of California Press). Lempamaisia
salajuoniepäilyjä tosin herättää se, että TAKAliepeen mukaan mies työskentelee
nykyään Wells Fargo Bankissä jonkinlaisena apulaisvarajohtajana.
Vakavammin puhuen: kun ajatellaan autoistumista ja siihen liittyvää
moottoritie- ym. rakentamista sellainen ajatus, että autoteollisuus ynnä muu
paha valtaeliitti on vain juonimalla saanut hyvän joukkoliikenteen syrjäytettyä
pahan yksityisautoilun tieltä, ei ole kovin hedelmällinen lähtökohta. Ihmisillä
on ollut syynsä autoistua, eikä ideologinen sumutus liene ainoa niistä.
Hannu Ruonavaara TY/Sosiologian laitos