Re: Arvostelu: Pikea, hikea, autoja

Reijo Pauli Samuli Valta (rpvalta@cc.jyu.fi)
Wed, 17 Jan 1996 16:53:31 +0200 (EET)


Date: Wed, 17 Jan 1996 16:53:31 +0200 (EET)
From: Reijo Pauli Samuli Valta <rpvalta@cc.jyu.fi>
To: h-verkko@sara.cc.utu.fi
Subject: Re: Arvostelu: Pikea, hikea, autoja

On Wed, 17 Jan 1996, Ari Kalevi Kivim{ki wrote: > Jotenkin näissä tieverkoston rakennuskysymyksissä taistelee kaksi
> pääideaa: Teiden rakentamista puolustavat yhteiskunnan liikkuvuutta
> ja verkostoitumista kannattavat henkilöt.

N{it{ kahta p{{ideaa - vaikkakin ne nykyisin vallitsisivat - ei voi siirt{{ historiaan. Kyse on pikemminkin siit{, keiden on sallittu liikkua. Ennen FINEFTA-sopimuksen (1962) tekemist{ oli hyvinkin rajoitettua se, kuka sai henkil|autolla ylip{{t{{n liikkua. P{{asiallisesti ihmisten piti k{ytt{{ julkisia kulkuneuvoja.

> Tierakennuksia vastustava ryhmä näkee itsensä kiinteäksi osaksi tätä
> maisemaa.

1950-luvulla ja 1960-luvun alussakin 'kiitoteiden' rakentamista vastustettiin my|s sill{ periaatteella, ettei n{hty j{rkev{ksi sit{, ett{ yhdelle erityisluokalle 'auton omistajat' luotaisiin erityisoikeuksia yli luokan 'julkisia kulkuneuvoja k{ytt{v{t'. 'Auton omistajien' subventointi n{htiin siis muutenkin jo rikkaampien subventointina. Kauniisti t{m{ tulee esiin 1950-luvun Imatralla, Vuoksenniskalla. Kuutostien muuttamista Saimaan ja Immalanj{rven v{lisell{ kapealla alueella vastustettiin henkeen ja vereen, ymp{rist|llisi{ perusteita k{ytt{en ('koko aluen muuttuu rauta- ja maantieden peitt{m{ksi'), mutta pohjimmiltaan syy oli kuitenkin 'rikkaiden subventoinnin' est{minen. Kun henkil|autojen tuonti vapautettiin 1962, unohtuivat nopeasti ymp{rist|lliset syyt vastustaa autoilua, koska se oli nyt my|s omien mahdollisuuksien joukossa. Auton saattoi ostaa ja moni ostikin.

> Voisiko tämän mentaalisen distinktion synnyn sijoittaa suuren muuton
> aikoihin, jonnekin 1960-luvun alkuun? Silloin voisi ajatella syntyneen
> "paikallaan pysyvien " ja "liikkeessä olevien" ryhmät.

Jos t{llainen mentaalinen distinktio oli, se pikemminkin unohtui 1960-luvun alussa ja her{si uudelleen 1980-luvun lopulla - miksi, sit{ voi arvioida monelta kannalta. Olisiko j{lleen 'auton omistaja' luokkaan p{{seminen vaikeutunut huomattavasti?

Reijo Valta