Date: Tue, 17 Oct 1995 15:37:19 +0200 (EET) From: Markku Roinila <mroinila@cc.helsinki.fi> To: h-verkko@sara.cc.utu.fi Subject: Re: Viela Leibnizista
>
> On Thu, 12 Oct 1995, Markku Roinila wrote:
>
> > > 85. Whence it is easy to conclude that the totality
> > > [assemblage] of all spirits [esprits] must compose the City of
> > > God, that is to say, the most perfect State that is possible,
> > > under the most perfect of Monarchs. (Theod. 146; Abrege, Object.
> > > 2.)
> > >
> > > ----> miten tämä sopii yhteen kohdan 53 kanssa? Emme elä
> > > parhaassa mahdollisista maailmoista vaan se on vasta tulossa...
> > >
> > Tässä viitataan jo olemassa olevaan "Jumalan kaupunkiin", jonka Jumala
> > on säätänyt laittamalla maailman (vrt. sen valinta) ennalta-asetettuun
> > harmoniaan. Sanalla espirits viitataan monadeihin, joita on montaa
> > lajia; korkeimmantasoiset monadit ovat henkiä.>
>
> Jatkan hiukan vielä kesken jäänyttä Leibniz-keskustelua. Leibniz itse
> viittaa Monadologian 85. pykälässä Theodikeaan. Käsitelläänkö siinä
> enemmän "Jumalan kaupunkia"? Monadologiassahan tämä kohta on varsin
> lyhyt ja epäselvä.
>
Kyllä vain. Leibniz viittaa monissa Monadologian kohdissa Teodikeaan,
joka on siis kirjoitettu kymmenkunta vuotta aiemmin. Teodikea on aika-
moinen järkäle, jossa "maailman moraalinen rakenne" on selvitetty mitä
perusteellisimman todosteaineiston avulla. Teodikeaa ei Suomesta löydy
englanninkielisenä minun tietojeni mukaan, mutta saksankielisenä ja
alkukielellä ranskana kyllä (esim. Philosophischen Schriften VI)
> Satuin muuten selaamaan suomennettua Schopenhauer-kokoelmaa
> Pessimistin elämänviisaus. Siinä on (sivuilla 127-128) hauskaa
> Leibniz-pohdiskelua:
>
> "Vieläpä voidaan Leibnizin kouraantuntuvan sofistisia todisteluja
> vastaan, että tämä maailma on paras mahdollinen, esittää vakavasti
> ja rehellisesti todistus, että se on _huonoin_ mahdollinen.
> Sillä mahdollinen ei merkitse sitä, minkä joku ehkä voi ennakolta
> kuvitella, vaan mikä todella voi olla olemassa ja kestää.
> Tämä maailma on kerta kaikkiaan rakennettu sellaiseksi, mikä sen
> tulisi olla voidakseen pysyä pystyssä hädin tuskin; mutta jos
> se olisi vähänkin huonompi, se ei enää kestäisi. Koska huonompi
> ei siis kestäisi, se ei olisi lainkaan mahdollinen, joten tämä
> maailma on niin ollen huonoin mahdollinen."
>
>aika hauska tosiaan. Schopenhauer on tavallaan ymmärtänyt Leibnzia,
mutta ilmeisesti kieltää Leibnizin premissin, jonka mukaan Jumala on
lähtökohtaisesti hyvä. Jumalla on moraalinen velvollisuus tästä syystä
valita paras "koossapysyvä" maailma. Toiset ovat vielä huonompia. Tuli
vaan mieleen, että jos valitsijana olisikin ollut paholainen, niin....
Katkelma on alunperin Die Welt als Wille und Vorstellung -teoksen
> toisesta osasta, luvusta 46.
>
> Terv.
> Hannu S.
>
>