Re: Paremmuus tieteessa

Hannu Salmi (hansalmi@utu.fi)
Wed, 02 Nov 1994 08:58:44 -0800 (PST)


Date: Wed, 02 Nov 1994 08:58:44 -0800 (PST)
From: Hannu Salmi <hansalmi@utu.fi>
To: H-VERKKO@sara.cc.utu.fi
Subject: Re: Paremmuus tieteessa

On Tue, 1 Nov 1994, Esa Itkonen wrote:

> Ei ole totta, että - kuten eräs kirjoittaja otaksui -
> menneet oppineet pannaan arvojärjestykseen (vain) sen mukaan, miten
> lähelle he ovat päässeet nykyhetkeä. Eräs - toteutuva - lisämahdollisuus
> on se, että jo heidän OMA kulttuurinsa/perinteensä piti ja pitää heitä
> parhaina. Näin on ollut Intian ja Arabian kielitietessä. Kiinnostavaa
> kyllä, myös MEIDÄN kultttuurimme/perinteemme tulee samaan tulokseen.

Miksi sitten tieteen historiassa yhä puhutaan esimerkiksi kopernikaani- sesta vallankumouksesta? Siinä tilanteessa kun Kopernikuksen De revolu- tionibus orbium coelestium julkaistiin vuonna 1543, ptolemaiolaiselle episyklijärjestelmälle perustuva kosmologia selitti empiriaa paremmin. Ja jos se selitti paremmin taivaankappaleiden liikkeitä, eikö se siinä tilanteessa, vuonna 1543 ja vielä sen jälkeenkin, ollut "parempi" kuin uusi heliosentrinen kosmologia?

Kopernikaanisesta vallankumouksesta puhuneet tieteenhistorioitsijat ovat pitäneet Kopernikuksessa olennaisimpana juuri heliosentrismiä, koska siinä kosmologia teoreettisesti "pääsi lähemmäs nykyhetkeä". Monet aikalaiset, kuten Tyko Brahe, pitivät kuitenkin Kopernikuksen mallia vain uutena episyklijärjestelmän muunnoksena (tähän viittaa hyvin Kopernikuksen usko "täydellisiin" ympyräliikkeisiin). Brahen mukaan Kopernikuksen malli oli kuitenkin "huonompi", koska taivaan- kappaleiden liikkeiden ymmärtämiseen se ei tuonut olennaisesti uutta.

Eivätkö tässä tieteenhistorioitsijan ja aikalaisen käsitykset "paremuudesta" ole selvästi erilaisia? Ehkä tosiaan kuulun relativisteihin, mutta kyllä minusta tuntuu, että tieteellä ja tutkimuksella on myös aikaan ja paikkaan sidottuja tehtäviä ja pyrkimyksiä. Tuntuu vaikealta asettaa samalle paremmuuden akselille esimerkiksi keskiaikainen, teologisten implikaatioiden kanssa taiteileva kosmologia, arabialainen kielitiede tai vaikka vuosisadan vaihteen rotuopeille perustunut antropologia.

Hannu Salmi