Re: Metodikirja (fwd)

heikki emil lempa (helempa@midway.uchicago.edu)
Thu, 29 Sep 1994 06:59:36 -0500 (CDT)


Date: Thu, 29 Sep 1994 06:59:36 -0500 (CDT)
From: heikki emil lempa <helempa@midway.uchicago.edu>
To: H-verkko <H-VERKKO@sara.cc.utu.fi>
Subject: Re: Metodikirja (fwd)

---------- Forwarded message ---------- Date: Wed, 28 Sep 1994 14:05:29 +0200 (EET) From: Anne Ollila <aollila@utu.fi> To: heikki emil lempa <helempa@midway.uchicago.edu> Subject: Re: Metodikirja

Hei, vastattakoon nyt Heikin pyynn|st{.

Olen kirjoittanut muistitiedon k{yt|st{ historiantutkimuksen l{hteen{ Veikko Litzenin juhlakirjaan (Keskusteluja professorin kanssa, Turku 1993).

Mutta Ruonavaaran Hannulle l{hett{m{ss{ni viestiss{ kommentoin J-P Roosin tapaa k{ytt{{ muistitietoa kirjassaan Suomalainen el{m{, koska siin{ on mielest{ni muutamia ongelmia:

1. Kun k{ytet{{n muistitietoaineistoa (kuten Roos k{ytti kirjoitettuja el{m{kertoja), olisi syyt{ pohtia tarinan esitt{miseen vaikuttavia kerronnallisia konventioita. Ts. meid{n kulttuurissamme on tietynlaisia tapoja kertoa asioista. Er{s kerronnallinen konventio on esitt{{ asiat jonkinlaisena kehityskertomuksena ja sankaritarinana. T{ll|in tavallisesti kerrotaan, miten el{m{ ja olosuhteet ovat muuttuneet ja kehittyneet paremmiksi, miten on ehk{ koettu vaikeuksia mutta lopuksi vaikeudet aina voitetaan. N{in kerronnalla on oma logiikkansa, joka vie tarinan tiettyyn lopputulokseen. Samalla t{m{ logiikka johtaa siihen, ett{ on vaiettava asioista, jotka eiv{t sovi t{h{n logiikkaan eli ristiriidat on unohdettava ja ratkaisemattomat ongelmat j{tet{{n kertomatta.

2. Eri ryhm{t muistavat eri asioita: miehet kertovat el{m{kerrassaan usein enimm{kseen ty|st{{n ja he eiv{t ehk{ kerro paljonkaan perheest{{n. Naiset puolestaan j{sent{v{t el{m{{ns{ usein nimenomaan perheen kautta. Joten kirjoituksiin on sis{{nrakennuttu meid{n kulttuurissamme vallitseva jako yksityiseen ja jalkiseen sek{ siihen liittyv{ sukupuolten v{linen ty|njako.

3. Puheiden ja tekojen v{linen ristiriita: kun ihmiset kirjoittavat tai kertovat itse omasta el{m{st{{n ja omista arvoistaan, he voivat vakuutella toimivansa tiettyjen asioiden puolesta, mutta heid{n tosiasiallinen toimintansa voi osoittaa aivan muuta. Eli ihmiset puhuvat yht{, mutta tekev{t toista.

T{ss{ siis muutama kommentti asiasta, mutta lopuksi voi antaa yhden kirjavinkin: J. Fentress - C. Wickham: Social Memory, Oxford 1992, on hyv{ opus johon kannattaa tutustua, jos on kiinnostunut muistitiedosta.

Terveisin, Anne Ollila