Date: Wed, 21 Sep 1994 09:31:59 +0300 (EET DST) From: Timo Ala-V{h{l{ <talavaha@kruuna.hut.fi> To: h-verkko@sara.cc.utu.fi Subject: Re: Logos & Mythos
On Tue, 20 Sep 1994, Timo Ala-V{h{l{ wrote:
>
>
> On Mon, 19 Sep 1994, Jukka Tapani Sarjala wrote:
>
> >
> > On Mon, 19 Sep 1994 09:12:03 -0500, heikki emil lempa wrote:
> >
> > >Mita, Jukka, tarkoitit erottelulla mythokseen (mentaliteetti) ja
> > >logokseen (kasitehistoria). Erityisesti minua kiinnostaisi tietaa, miten
> > >uutat mentaliteetin kasitteen mythoksesta.
> >
> > Nyt menn{{n minulle vaikeaan asiaan, menee hoiperteluksi. K{sitteet
> > 'logos' ja 'mythos' ovat per{isin antiikin filosofiasta enk{ tunne niiden
> > sis{lt|{ ja historiallisia merkityksenmuutoksia kuin pinnallisesti, jos si-
> > t{k{{n.
>
> > On pakko lopettaa. En tied{, onko t{ll{ paljonkaan tai mit{{n
> > tekemist{ antiikin filosofian kanssa, mutta n{in homman j{sensin. Ehtisik|s
> > Timo A-V tai joku muu selvent{m{{n asiaa?
> Hei!
>
> Annoitpa hankalan tehtavan. Katselin eilen Aristoteleen Metafysiikkaa,
> mutten loytanyt termia "mythos" hakusanojen joukosta. Voin haravoidan A:n
> teksteja hieman lisaa, mutta suoralta kadelta en voi mitaan vastausta antaa.
>
> terv. Timo Ala-Vahala
Hei!
Palaan asiaan uudelleen.
Termi "mythos" loytyy Aristoteleen Metafysiikan alusta, jossa han sanoo:
"Se, etta tama tiede (viisaus) ei ole tuotannollinen tiede, ilmenee myos ensimmaisten filosofien tyosta, silla ihmiset alkoivat filosofoida ihmetyksen vuoksi ja tekevat niin myos nykyaan. Aluksi he ihmettelivat epatavallisia seikkoja lahella itseaan ja etenivat siten vahitellen talla tavoin laajempien ongelmien tarkasteluun, kuten kuun, auringon ja tahtien liikkeita ja maailmankaikkeuden syntya koskeviin kysymyksiin. Se, joka kysyy ja ihmettelee, uskoo olevansa tietamaton (taman vuoksi myos myyttien rakastaja on tavallaan filosofi, silla myytti koostuu ihmeteltavista seikoista), joten jos he harjoittivat filosofiaa paetakseen tietamattomyytta, on selvaa, etta he tavoittelivat tietoa ymmartamisen eika minkaan hyodyn vuoksi." Metafysiikka Bk. 982b12 ff.
Tassa Aristoteles ei tee eroa myytin ja logoksen kesken. Toisaalta han sanoo selvasti, etta myytti koostuu ihmeteltavista asioista. Sen voinee ilmaista sitenkin, etta myyttia ei voi paloitella sellaisiin elementteihin, jotka ymmartaa ja hyvaksyy.
Metafysiikan alusta en loutanyt mainintaa logoksesta.
De Interpretatione -teoksessaan Aristoteles sanoo, etta "logos" on puhetta, joka sisaltaa merkityksen. Jos tuo merkitys on sellainen, etta siita voi sanoa "kylla" tai "ei" kyse on propositiosta.
"A sentence (logos) is a significant speech, of which this or that part may have meaning - as something, that is, that is uttered but not expressing a judgement of a positive or negative character. ... But while every sentece has meaning, though not as an instrument of nature but as we observed, by convention, not all can be called propositions. We call propositions those only that have truth or falsity in them." De interpretatione, Bk. 16b22 ff.
Logoksen tassa esitettya merkitysta ei voi asettaa myytin vastakohdaksi, koska han tarkastelee logoksen suhdetta lauseeseen, ei myyttiin. Silti voi ehka sanoa, etta tassa tulee esiin myytin ja logoksen vastakkaisuus. Edella todettiin, etta myytti tarkoittaa jotain, jota ei voi eritella, logos puolestaan tarkoitta ilmausta, josta voidaan erottaa merkitys.
(Korostan nyt, etta nama ovat luonnosmaisia huomautuksia, koska pohdin asiaa ensimmaista kertaa.)
Tarkistin termien logos ja myytti suhteen myos Liddell&Scott'n kreikan kielen sanakirjasta. Naille sanoille loytyy mm. seuraavia merkityksia:
Logos: I. the word by which the inward though is expressed. II. the inward though or reason itself.
I.5. a tale, story, opp. to to mere fable (Mythos) and to regular history (historia)....
Mythos: anything delivered bu word of mouth, word, speech... V. a tale, story: afterwards "mythos" was the poetic or legendary tale, as opposed to the historical account.
Sanat logos ja mythos menevat merkitykseltaan osin paallekkain. Kumpikin voi tarkoittaa esim. Aisopoksen elaissatua, mutta ehka voi sanoa, etta logos viittaa merkitykseen, jolla on vastine mielen ulkopuolla, kun taas mythos tarkoittaa mielikuvaa, jonka todenperaisyydesta ihminen ei voi olla varma.
Terv. Timo Ala-Vahala