TURUN YLIOPISTO
Historian laitos
SAVOLAINEN, Kaija : Kolmannen valtakunnan elokuvatuotanto ja Suomen
poliittisen lehdistön reaktiot v. 1933 1939
Pro gradu tutkielma, 257 s.
Yleinen historia
Tammikuu 1986
Hitlerin valtaannoustua Saksan kulttuurielämässä tapahtunut muutos oli
merkittävä. Koko taidemaailma, ja sen mukana myös elokuva, ohjattiin
palvelemaan kansallissosialismin päämääriä. Suurin osa Weimarin tasavallan
aikaisesta, taiteellisesti korkeatasoisesta filmituotannosta julistettiin
roskaksi ja elokuvan tehtäväksi tuli tukea meneillään olevia
propagandateemoja. Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut selvittää, oliko
kansallissosialistisella elokuvalla perinteensä jo Weimarin tasavallan
aikaisessa filmituotannossa, mitä muutoksia vallan vaihto elokuvatuotannossa
aiheutti ja miten kansallissosialistiseen elokuvaan ja etenkin sen sisältämään
propagandaan suhtauduttiin Suomessa kolmikymmen luvulla vallinneessa,
poliittisesti epävakaisessa tilanteessa.
Ensin mainittuja seikkoja on selvitetty lähinnä asiasta julkaistun laajan
tutkimuskirjallisuuden pohjalta, jälkimmäistä on puolestaan tarkasteltu
peilaamalla Suomen poliittisen lehdistön elokuva arvostelujen kannanottoja
maailman elokuvakirjallisuudessa samoista filmeistä esitettyjä arvioita
vasten.
Kolmannen valtakunnan elokuvatuotanto ei lähtenyt liikkeelle tyhjästä, vaan
lähes kaikki sen käyttämät propagandan tehokeinot oli löydetty jo Weimarin
tasavallan ajan filmituotannon puitteissa. Henkisesti yksipuolisessa ja
taiteellisesti rajoitetussa ilmapiirissä tuotetut filmit eivät muutamia
poikkeuksia lukuun ottamatta jaksaneet nousta taiteellisesti kovin korkealle
tasolle, mutta propagandatehtävissään ne onnistuivat sikäli, että saksalainen
yleisö muuttui vuosien mittaan yhä vastaanottavammaksi ja sisäisti entistä
useammin entistä räikeämpää propagandaa, jonka se vuosikymmenen alkupuolella
olisi vielä torjunut. Suomessa kehityksen suunta ei ollut sama. Mitä
varautuneemmaksi suhtautuminen suurvaltapolitiikkaan, ja etenkin Saksan
käyttäytymiseen, täällä kävi, sitä negatiivisemmiksi muuttuivat kommentit
saksalaisesta elokuvasta äärioikeiston kannanottoja lukuunottamatta.
Puolustavasta asenteestaan oikeistolehdet luopuivat syksyllä 1939 Saksan ja
Neuvostoliiton välisen hyökkäämättömyyssopimuksen ja Hitlerin Suomen
uhanalaista asemaa koskevan välinpitämättömyyden närkästyttäminä. Poliittista
keskustaa edustavat lehdet pyrkivät kannanotoissaan varovaisuuteen
ruotsinkielistä Hufvudstadsbladetia lukuunottamatta, joka vuodesta 1936
lähtien oli lehdistö kaikkein kriittisin. Vasemmiston kanta oli alunalkaen
kielteinen Lehtien elokuva arvostelujen sävy vastasi melko hyvin niiden
yleistä asennoitumista Saksaan ja taustalla vaikuttavien puolueiden
näkemyksiä. Elokuvapropagandan menestyksen suunta oli myös yhdenmukainen
kansallissosialistisen kulttuuripropagandan yleisen menestymisen kanssa
Suomessa.