TURUN YLIOPISTO
Historian laitos
Irma Sankila: Taide englantilaisessa ja suomalaisessa sanomalehdistössä vuonna
1900.
Pro gradu tutkielma, 151 s.
Lokakuu 1985
Taide englantilaisessa ja suomalaisessa sanomalehdistössä vuonna 1900 tutkimus
koskettelee kolmen englantilaisen ja kolmen suomalaisen poliittisen lehden
näkemyksiä aikansa taiteesta. Taide sanalla tarkoitetaan kuvaamataiteita,
maalaustaidetta, kuvanveistoa, arkkitehtuuria, taideteollisuutta ja grafiikkaa
mutta ei elokuvaa eikä valokuvaa.
Englantilaisista lehdistä mukana ovat olleet pitkät perinteet omaava,
yhteiskunnallisesti säilyttävää linjaa noudattava The Times, liberalistinen
Daily Chronicle ja työväenlehti Työmies. Suomalaisista lehdistä mukana ovat
olleet vanhempi ja yhteiskunnallisesti tietyssä mielessä varovainen
Hufvudstadsbladet, liberalistiseksi tunnustautunut Päivälehti ja työväenlehti
Työmies. Eri taidehistoriallisia tutkimuksia ja katsauksia sekä
yleishistoriallisia teoksia apuna käyttäen on pyritty selvittämään lehtien
taidekirjoittelun rakenteita. Keskeisenä teemana on ollut taidekirjoitusten
kansallisten tai kansainvälisten painotusten ja piirteiden tutkiminen. Antoiko
lehdistö taiteesta ennemminkin nationalistisen kuin kansainvälisen kuvan ja
jos niin tapahtui, miten ja miksi lehdistön välittämä kuva oli laisensa.
Lehtikirjoittelussa kansalliset tunnelmat ilmenivät sekä englantilaisessa että
suomalaisessa lehdistössä. Nationalistista kuvaa tuettiin taiteen
traditionaalisia aineksia tukemalla. Englannissa taiteen kansalliskeskeisyys
palveli imperiummyytin vaalimista. Pyrkimyksenä oli olojen säilyttäminen
ennallaan taidekin nähtiin mielummin staattisena kuin liian rajuille
muutoksille altistuneena. Suomessa puolestaan nationalistinen taide oli osa
autonomian puolustustaistelua kiristyneissä Venäjä Suomi suhteissa.
Kansallisen identiteein tunnelmat heijastuivat vahvasti taiteeseenkin, joka
toimi myös eräänlaisena poliittisena sanansaattajana sensuurin vaivaamassa
kotimaisessa lehdistössä ja kansainvälisissä taidenäyttelyissä eurooppalaisten
sympatioiden herättäjänä. Vähiten kansallista linjaa vetivät työväenlehdet ja
voimakkaimmin se korostui Timessa ja Päivälehdessä. Daily Chronicle ja
Hyfvudstadsbladet kirjoittivat jonkin verran enemmän taiteen uusimmista
virtauksista ja kansainvälisistä vaikutteista.
Vuonna 1900 taide oli valjastettu tässä esiteltyjen lehtien noudattaman linjan
palvelukseen ja täten tuki yhteiskunnan valtarakenteita.
Nationalistisävytteisessä ajassa ja kummankin maan poliittisesta tilanteesta
johtuen taidetta tarvittiin nationalistisena. Tästä voi vetää yhtymän tähän
päivään. Mitä mahdollisuuksia taiteella taiteella on esiintyä, kriitikkona ja
uudistajana? Voiko taitteessa olla kapinaa vai taivutetaanko se heti alkuunsa
Yhteiskunnan palvelukseen?