TURUN YLIOPISTO
Historian laitos, humanistinen tiedekunta
SAARO, OLLI: Oliko tieteen vallankumousta olemassakaan
Pro gradu -tutkielma 128 sivua, 2 liitesivua.
Yleinen historia
Kesäkuu 2007
Työni käsittelee 1500–1600-lukujen niin kutsuttua tieteen vallankumousta.
Sen on perinteisesti katsottu alkaneen Nikolaus Kopernikuksen vuonna 1543
julkaistusta De revolutionibus orbium coelestium -teoksesta, jossa hän
hahmotteli teorian Aurinko-keskeisestä maailmankuvasta. Ajanjakson katsotaan
kulminoituvan vuonna 1687 julkaistuun teokseen Principia mathematica
philosophia naturalis, jossa sir Isaac Newton hahmotteli universaalin
fysiikan.
Vallankumous on nähty ajattelun vapauden ja järjen voittona. Siinä kaadettu
vanha valta samaistetaan usein kreikkalaiseen Aristoteleeseen (384–322
eaa.), jonka maailmanselitys kanonisoitiin keskiajalla osaksi katolisen
kirkon virallista maailmanselitystä. Länsi-Euroopan suurimmat nerot nousivat
kuitenkin tarinan mukaan Aristotelesta vastaan. Ihmisen järki kykeni
osoittamaan esimerkiksi Maan kiertävän Aurinkoa vastoin auktoriteetteja ja
uskonnollista ilmoitusta.
Pyrkimykseni työssäni on tutkia tutkimuksessa nousseita ajatuksia tieteen
vallankumouksesta ja niiden kehittymistä sekä lopulta pohtia, onko ajatus
vallankumouksesta minkään arvoinen.
Tieteenhistorian tutkimus on aina sivunnut tieteenfilosofiaa. 1700-luvulla
ranskalaiset valistusfilosofit ylistivät luonnonfilosofien sankarillisuutta
antaen pohjan ajatukselle vallankumouksesta. 1900-luvun alkupuolella
filosofisesti suuntautuneet tutkijat, kuten Aleksandre KOYRÉ, painottivat
1500–1600-luvun tapahtumia suurena filosofisena maailmankuvan muutoksena.
Toisen maailmansodan aikoihin kirjoittanut tieteenhistorioitsija Herbert
BUTTERFIELD kirjoitti tieteen vallankumouksen tarinan järjen, edistyksen ja
länsimaalaisuuden voitoksi.
1960- ja 1970-luvulla kuitenkin alettiin kyseenalaistaa tieteen moraalista
arvoa. Frances YATESi esitti, että tieteen vallankumousta stimuloi
okkultismi, mikä synnytti mittavaa väittelyä ja radikaaleja kannanottoja
vallankumouksen luonteesta.
Uudempi tutkimus on tuonut esille myös institutionaaliset olosuhteet, jotka
mahdollistivat Euroopassa tapahtuneen kehityksen. Tieteen vallankumouksen
sankarien originaaliutta on myös kritisoitu palaten 1800- ja 1900-luvun
vaihteessa vaikuttaneen Pierre DUHEMin ajatuksiin.
Vallankumouksen ajatuksen juuret ovat voimakkaan ideologiset, ja
vallankumouksen ajatus on esimerkki historian periodisoinnista. Se on
kuitenkin juurtunut todella syvään, ja työni omalla suppealla tavallaan
käsittelee vallankumouksen ongelmallisuutta, mikä ei kuitenkaan edellytä
1500–1600-lukujen luonnontutkimuksen vähättelyä.
Asiasanat: Tieteenfilosofia, tieteenhistoria, tutkimushistoria, tieteen
edistyminen, Länsi-Eurooppa, 1500-luku, 1600-luku, luonnonfilosofia,
fysiikka, tähtitiede, okkultismi, merkkihenkilöt.