TURUN YLIOPISTO
Historian laitos
PESONEN, MIKA: LATINALAINEN AMERIKKA 1911 – 73 ILMESTYNEISSÄ SUOMENKIELISISSÄ
HISTORIAN OPPIKIRJOISSA
Pro gradu tutkielma, 96 s., 1 liites.
Yleinen historia
Joulukuu 2001
Tutkielma käsittelee Latinalaisen Amerikan osuutta vuosina 1911-1973
ilmestyneissä suomenkielisissä historian oppikirjoissa. Tarkastelun kohteeksi
on valittu oppikirjoja kansa ja keskikoulusta sekä lukiosta. Tutkimuksessa
valitut oppikirjat on valittu opetuskäytön perusteella sekä sen mukaan, oliko
niissä Latinalaista Amerikkaa koskevaa tietoa.
Tutkimusmetodina on käytetty pääosin historiallis-kvalitatiivista
tarkastelutapaa, jolla on pyritty selvittämään niitä ja miten Latinalaista
Amerikkaa käsitellään historian oppikirjoissa. Tutkimuksen yhtenä.
päätarkoituksen on oppikirjojen sisällön selittämisen lisäksi etsiä erilaisia
taustatekijöitä, jotka vaikuttivat oppikirjojen tapaan tarkastella
Latinalaista Amerikkaa.
Tutkimusjaksot on jaettu selkeästi kansakoulun oppikirjoja käsittelevään
osioon sekä oppikoulun historian kirjoja käsittelevään osioon. Kansakoulujen
oppikirjat käsittelivät tätä aihetta ainoastaan Amerikan "löytämisen”
yhteydessä, joten siltä osin tutkimus painottuu pääosin niiden syiden
etsimiseen, jotka vaikuttivat Latinalaista Amerikkaa käsittelevän tiedon
puuttumiseen oppikirjoista. Oppikoulujen historian oppikirjat on jakaantuneet
aihepiireittäin erottuviin osioihin, kuten vanhat intiaanikorkeakulttuurit,
Amerikan ”löytyminen” sekä sen seuraukset, Latinalaisen Amerikan
itsenäistymisprosessi ja 1900-luvun kehitys.
Latinalaisen Amerikan historiallisen kehityksen kuvaaminen ennen 1800-lukua
pysyi oppikirjoissa varsin vaatimattomana. Kouluissa vallitsi pitkään
1900-luvulla herbartilainen kasvatusperinne sekä isänmaan historian
korostaminen. Latinalainen Amerikka katsottiin niin kaukaiseksi ja vieraaksi
aiheeksi, ettei sen käsittelyä oppikirjoissa nähty tarpeelliseksi oppilaiden
historiantietoisuuden kannalta. Taustalla oli myös Eurooppa-keskeinen
ajattelutapa. Vasta uusien oppikoulujen oppiennätysten tullessa voimaan vuonna
1963, alkoi Latinalaisen Amerikan osuus historian oppikidoissa kasvaa.
Toisaalta yksi kylmän sodan kulminaatiopisteistä oli vuonna 1962 tapahtunut
Kuuban kriisi, joka nosti Latinalaisen Amerikan maailman laajuisesti kaikkien
tietoisuuteen. Uusissa historian oppikirjoissa Latinalaisen Amerikan osuutta
lisättiin ja sen historiallista tarkastelua laajennettiin. Oppikirjojen antama
kuva Latinalaisesta Amerikan 1900-luvun historiasta olikin pääosin poliittista
historiaa. Vieläkin oppikirjoissa "unohdettiin” lähes kokonaan Latinalaisen
Amerikan alkuperäisasukkaiden kulttuurilliset saavutukset.
Latinalaisen Amerikan käsittelyyn ja käsittelyn niukkuuteen on oppikirjoissa
löydettävissä useita eri taustatekijöitä. Näistä mainittakoon tärkeimpinä
kouluhallinnon ohjaus, oppikirjojen tekijöiden omat taustavaikuttimet yleiset
kasvatusperiaatteet maamme ulko- ja sisäpoliittinen kehitys sekä kansainvälinen
tilanne. Myös aikaisemmalla historiankirjoituksella on merkittävä rooli
oppikirjojen sisältöihin.
Avainsanat: Oppikirjatutkimus; Historian opetus; Suomen koululaitos;
Latinalainen Amerikka; Kolmas maailma; Kolumbus; Atsteekit; Mayat; Inkat;
Konkvistadorit; Kuuban ohjuskriisi 1962.