TURUN YLIOPISTO
Historian laitos/ humanistinen tiedekunta
MERIVIRTA, RAITA: "TRYING TO TAKE THE GUN OUT OF IRISH POLITICS" Neil Jordan's
Michael Collins: Examining National History and Re lmagining Irishness on the
Screen
Pro gradu tutkielma, 173s., 9 liites.
Yleinen historia
Joulukuu 2003
1990-luvun kohutuin irlantilainen elokuva oli Neil Jordanin Michael Collins
(1996), joka sekä rikkoi kaikki lipputuloennätykset että herätti hyvin laajaa
mielenkiintoa Irlannissa sekä akateemisissa piireissä että laajemman yleisön
keskuudessa. Elokuva kertoo vuosien 1916-1922 Irlannin historiasta ja Irlannin
valtion synnystä Michael Collinsin (1890-1922) elämän kautta. Tässä
tutkielmassa tarkastellaan miten Michael Collinsissa käsitellään Irlannin 1916
1922 historiaa ja miten elokuva osallistuu irlantilaisuuden
uudelleenkuvitteluprosessiin 1990-luvun muuttuvassa ja vaurastuvassa
yhteiskunnassa. Lähteenä olen käyttänyt itse elokuvan ja käsikirjoituksen
lisäksi kymmeniä elokuvasta kirjoitettuja lehtiartikkeleja sekä lukuisia
Jordanin haastatteluja.
Sen lisäksi että elokuva käsittelee paljon puhuttua pääsiäiskapinaa sekä
anglo-iiriläistä sotaa, se tarttuu myös pitkään vaiettuun sisällissotaan
tuoden sen ja vuoden 1921 anglo-iiriläisen sopimuksen jälkeisen ajan
laajemminkin esille keskusteltavaksi ja uudelleenarvioitavaksi. Michael
Collins käsittelee menneisyyttä, joka eli yhä irlantilaisten mielissä mutta
josta oli vaiettu viimeiset 25 vuotta Pohjois-Irlannin levottomuuksien takia.
Elokuva pakotti irlantilaiset tarkastelemaan Irlannin valtion syntyä ja
vuosien 1916-22 perintöä. Eräs elokuvan keskeisistä teemoista on poliittinen
väkivalta. Michael Collins ei romantisoi eikä idealisoi tätä väkivaltaa; itse
asiassa päin vastoin. Kuvaamalla tapahtumat realistisesti Jordan tuntuu
ennemminkin rinnastavan vuosien 1916-22 tapahtumat Pohjois-Irlannin 1990-luvun
tapahtumien kanssa, kuin idealisoivan itsenäisyyssotaa. Tällä tavoin Michael
Collins tutkii poliittisen väkivallan käyttöä ja syitä siihen, miksi väkivalta
on yhä osa (Pohjois )Irlannin politiikkaa.
Elokuvan ensimmäisessä osassa Collinsista piirtyy kuva karismaattisena ja
pidettävänä sotilaana, millä tuntuu olevan oma tarkoituksensa: on tärkeää,
että yleisö ymmärtää ja kenties myös jakaa Collinsin näkökulman kun elokuva
siirtyy toisella puoliskollaan kuvaamaan vuoden 1921 sopimusta ja sen
jälkiseurauksia. Elokuvan jälkipuoliskolla korostuu Collinsin roolin muutos
sotilaasta valtiomieheksi ja rauhantekijäksi. Lontoon neuvotteluista palaava
Collins on mies, joka ei suostu käymään sotaa sopimuksen sanamuodon vuoksi.
Elokuvan loppuosa keskittyy Collinsin ja de Valeran erimielisyyksiin ja
kiistaan Irlannin itsenäisyystaistelun tulevaisuuden suunnasta. Keskeisellä
sijalla on konflikti fanaattisen tasavaltalaisuuden ja pragmaattisemman ja
sovittelevamman nationalismin muodon välillä. Elokuvan edetessä de Valeran
kuvauksesta tulee keino esittää kritiikkiä tätä miestä ja de Valeran ajan
(1932-1959) politiikkaa kohtaan. Näin siis sen lisäksi, että Michael Collins
tarkastelee ja tutkii Irlannin historiaa ja Irlannin valtion syntyä, se
kommentoi sitä tapaa millä Irlanti ja irlantilaisuus on kuviteltu
1900-luvulla. Vaikka elokuvassa ei sinänsä kuvitella tai ehdoteta mitään
erityisiä kansallisen identiteetin muotoja tai määritelmiä, se osallistuu
kuitenkin 1990-luvun keskusteluun irlantilaisuudesta ja tarjoaa sille
materiaalia. Elokuvan Michael Collins edustaa paitsi sitä, mitä olisi voinut
olla, myös sitä, mitä moderni Irlanti haluaa olla. Collins on siis jotakin,
johon moderni Irlanti voi katsoa kuvitellessaan uudelleen irlantilaisuutta.
Asiasanat: Irlanti historia, historiallinen elokuva, Michael Collins, Neil
Jordan, IRA