TURUN YLIOPISTO
Historian laitos
Liski, Ilkka: Amerikan Suomalainen Työväen Yhdistys Imatra I ( 1890 – 1921 )
Pro gradu työ, 92 s.
Yleinen historia.
Toukokuu 1978.
Tutkimuksen aiheena on Brooklynissa, N.Y. v:sta 1890 vaikuttanut Imatra
yhdistys ja sen toiminta. Tutkittava
yhdistys luopui v 1921 nimessään esiintyneestä epiteetistä ”työväenyhdistys”.
Kun tämä tuli merkitsemään sitä, että yhdistyksen merkitys tämän jälkeen on
ollut pelkästään paikallinen, ei tutkimusta ole ulotettu pidemmälle.
Tutkimuksen kohteina ovat olleet Imatran syntyyn vaikuttaneet tekijät,
yhdistyksen jäsenistö verrattuna keskivertosiirtolaisiin ( suomalaisiin ),
Imatran asema amerikan-suomalaisen ei-sosialistisen työväenliikkeen johdossa,
sekä yhdistyksen funktio: voidaanko sitä pitää pelkästään työväenyhdistyksenä,
vai onko sillä ollut myös muita tarkoitusperiä?
Asetettuihin kysymyksiin on etsitty vastauksia historian tutkimuksen yleisin
metodein, etupäässä suorittamalla vertailua yhdistyksen laajan
arkistomateriaalin ja siirtolaisuutta käsittelevän tutkimuskirjallisuuden
välillä.
Yhdistyksen syntyyn vaikuttaneet tekijät jäävät osittain tuntemattomiksi, eikä
varhaisempien vuosien toiminta juurikaan ollut sellaista, mitä
työväenyhdistyksiltä odottaisi. Päinvastoin kuin suomalaiset siirtolaiset
yleensä, Imatran jäsenet olivat ammattitaitoisia. Kokonaissiirtolaisuuteen
verrattuna jäsenet olivat myös eteläsuomalaisempia ja kaupunkilaisempia kuin
siirtolaiset keskimäärin.
Tämän vuosisadan alussa Imatrassa tapahtui radikalisoitumista, mutta ei
riittävästi, jotta Brooklynin Imatran ympärille syntyneen Imatra Liiton
hajoaminen olisi kyetty estämään. Hajoamisen jo tapaduttua Imatra jatkoi
toimintaansa sosialisteja tukevana, mutta sosialistipuolueeseen kuulumattomana
yhdistyksenä, kunnes rakennushankkeesta seuranneet taloudelliset vaikeudet
vaativat kaiken mielenkiinnon niin, että aatteellinen toiminta tyrehtyi
kokonaan.
Imatraa ei voida pitää pelkästään työväenyhdistyksenä, vaan sillä on ollut
myös kansallista osakulttuuria säilyttävä ja luova funktio. Sellaisena se ei
kuitenkaan ollut ainutlaatuinen, vastaavanlaisia yhdistyksiä tavattiin myös
muiden kansallisuuksien piirissä.
Kun verrataan saavutettuja tutkimustuloksia niihin usein varsin ylimalkaisiin
mielipiteisiin joita Imatrasta on varhaisemmissa tutkimuksissa tai
artikkeleissa esitetty, todetaan nämä mielipiteet useimmiten perusteettomiksi:
Joko on kielletty Imatran menneisyys sosialisteja tukevana järjestönä ja
samalla korostettu ylettömästi Imatran kansallista pohjaa, tai
vaihtoehtoisesti on kuvattu Imatra taantumuksen linnakkeeksi, eikä ole
tunnustettu sitä välinearvoa joka sillä suomalaista työväkeä yhteen kooneenna
ja järjestöelämään koulineena oli.