TURUN YLIOPISTO
Historian laitos
HEIKKI LEMPA: Ruumis ja sivistys – aatehistoriallinen tutkimus
filantropistien pedagogiikasta
Lisensiaatintutkielma, 198 s., 28 liites.
Yleinen historia
Marraskuu 1989
Työssä tarkastelen saksalaisen valistuspedagogiikan merkittävimmän
suuntauksen, filantropismin käsityksiä kasvatuksesta. Erityisen. huomion
kohteena ovat Johann Bern- hard Basedow (1724–1790), Peter Villaume
(1746–1825) ja Johann Christoph Friedrich GutsMuths (1759–1839), mutta
syrjään eivät jää myöskään Joachim Heinrich Campe (1746–1818) ja Ernst
Christian Trapp (1745–1818).
Lähestyn filantropismia aatehistoriallisen kysymyksen. En selitä ilmiötä
mekaanisen yhteiskuntahistoriallisesti, vaan pyrin tutkimaan, millaiseen
käsitteelliseen ja ajattelulliseen murrokseen filantropistit nivoutuivat.
Toki tämä murros oli omalla tavallaan myös sosiaalinen.
Keskeinen kysymys filantropismitutkimuksessa on ollut filantropistien ja ns.
uushumanistien keskinäinen suhde. Jälkimmäiset ovat kiistämättä olleet
voimakkaasti mukana luovassa saksalaista sivistyskäsitystä. Tutkimukseni
kannalta keskeiseksi ongelmaksi muodostuu nyt se, että uushumanistien
sivistyskäsitys perustui pitkälti filantropismin kritiikille: filantropismi
ymmärrettiin ja on ymmärretty sivistyksen vastakohdaksi. Filantropismi oli -
uushumanismin mukaan - ruumiillisuuteen sitoutunutta ja aidon hengen
maailman hylännyttä pedagogiikkaa. Kysyn: oliko todella näin ja jos oli,
niin missä mielessä.
Olen havainnut, että filantropistien ihmiskäsityksessä keskeisen elementin
muodosti ruumiillisuuden ohella - halu (Trieb) ja halullisuus. Halusta tuli
osin jo Basedowin mutta erityisesti Villaumen ihmisluontoa koskeneiden
käsitysten avainkäsite. Siitä määrittyi myös filantropistien suhde
ruumiiseen ja ruumiillisuuteen.
Eräänlaisen jälkivaiheen filantropismin lyhyessä historiassa (n. 1770 -
1800) muodosti J. Chr. Fr. GutsMuthsin teoreettinen ja käytännöllinen työ
liikuntakasvatuksen parissa. GutsMuths, vaikka halusikin pitää kunniassa
filantropismin saavutuksia, etääntyi varsinkin 1800-luvun alusta lähtien yhä
voimakkaammin filantropismin yleisistä kasvatustavoitteista.