TURUN YLIOPISTO
Historian laitos
KOIRANEN, ULLA: Tasavaltalaistako historiaa? Koululaitos ja historian
oppikirjojen Saksan kuva Weimarin
tasavallassa.
Pro gradu tutkielma, 236 s.
Yleinen historia
Toukokuu 1985
Työ kaksiosainen. Ensin tarkastellaan Weimarin ajan koululaitosta, sen
kehittymistä; koulutyyppejä ja oppilaita. Pääpaino työssä kuitenkin historian
oppikirjojen Saksan kuvalla.
Saksan kuvan lähtökohtana on pidetty sitä, mitä oppikirjoissa pidetään
saksalaisena. Kuva on sidottu laajemmin historian opetukseen. koululaitokseen
ja Weimarin tasavallan poliitis-taloudellis-yhteiskunnallis-kultturelliseen
tilanteeseen.
Lähteinä on käytetty 70 historian oppikirjaa ja muutamaa opetussuunnitelmaa
sekä jonkun verran muuta aineistoa. Metodina on ollut perinteinen
historiatieteellinen metodi, jonka apuna on lisäksi käytetty kvantatiivisia
mittauksia.
Weimarin ajan koululaitos oli perintöä edeltäneeltä ajalta. Uudistuksilla
toivottiin vanhan luokkajakoisen systeemin murtuvan. Kaikille koululaisille
säädettiin yhteinen, nelivuotinen peruskoulu. Samalla koululaitos jakaantui
kolmeen itsenäiseen kouluun: kansakouluun. keskikouluun ja oppikouluun.
Suurin osa oppilaista kävi kansakoulua. Sosiaalisesti kansakoulu oli alempien
ja oppikoulu ylimpien yhteiskuntaluokkien koulu.
Historian opettajat olivat perusasennoitumiseltaan konservatiivisia. He
suhtautuivat myös penseästi tasavaltaan. Kansakoulun opettajien suhtautuminen
oli tosin myönteisempää kuin muiden.
Historian opetuksen avulla haluttiin kasvattaa isänmaallisia ja valtiolle
uskollisia kansalaisia. Oman maan historian opettaminen oli etusijalla.
Opettajalla oli keskeisin rooli opetustilanteessa, mutta myös oppikirjat
olivat tärkeitä. Niin opetuksessa kuin kirjoissakin pyrittiin "elävämpään
kerrontaan".
Historian oppikirjat ovat sisällöllisesti painottuneet uuden ajan historiaan,
sota ja valtiolliseen historiaan ja Saksan historiaan.
Oppikirjojen Saksan kuvaa on tarkasteltu käsityksinä saksalaisista, Saksan
valtiosta ja kulttuurista.
Saksalaiset nähtiin omana kansanaan. jolla oli tietty kansanluonne.
Saksalaisina luonteenpiirteinä pidettiin mm. ahkeruutta, uskollisuutta.
Keskeisenä ongelmana oppikirjoissa nähtiin Saksan yhtenäisyys tai sen
puuttuminen. Bismarckin Saksaa ylistettiin.
Weimarin tasavaltaan suhtauduttiin yleisestä mielipiteestä poiketen
suhteellisen myönteisesti, mihin ehkä vaikutti se että oppikirjat tuli
virallisesti hyväksyttää.
Suuria yksilöitä korostettiin, valtiomiehistä Fredrik Suurta ja Bismarckin,
Lutheria suurena saksalaisena.
Sodat nähtiin välttämättöminä kansojen välisinä välien selvittelyinä.
Maailmansota nähtiin puolustussotana ja Saksa Versaillesin sopimuksen uhrina.
Saksan kulttuuria korostettiin ja toivo asetettiin tulevaisuuteen.