TURUN YLIOPISTO
Historian laitos / humanistinen tiedekunta
KARJALAINEN, AKU: Rauhan, aktivismin ja omantunnon nimeen – Daniel
Berriganin suhde katoliseen kirkkoon ja uusvasemmistolaisuuteen 1960-luvun
Yhdysvalloissa
Pro gradu -tutkielma, 105 s.
Yleinen historia
Toukokuu 2008
Radikalismin synonyymiksi muotoutunut 1960-luku piti sisällään hyvin
erilaisissa kulttuurisissa ympäristöissä varttuneita ja erilaisin agendoin
varustautuneita yhteiskunnallisia toimijoita. Tässä työssä tutkin, mikä oli
katolisen papin ja yhteiskunnallisen aktivistin Daniel Berriganin suhde
katoliseen kirkkoon ja uusvasemmistolaisuuteen 1960-luvun Yhdysvalloissa.
Berrigan on kiinnostava hahmo, sillä keski-ikäisenä katolisena pappina ja
yliopisto-opettajana hän kohosi epätyypillisesti nuorten
uusvasemmistolaisten ihannoimaksi esikuvaksi. Yhteisten ihanteiden ja
tavoitteiden takaa löytyy kuitenkin eroavuuksia, ja tähän problematiikkaan
keskityn työssäni.
Tämä on aatehistoriallinen tutkimus. Työni pureutuu Daniel Berriganin
toiminnan ajatuksellisiin ulottuvuuksiin. Markku HYRKKÄSEN mukaan ajattelun
ja toiminnan yhteys on käsitteellinen, kuten myös olosuhteiden ja niiden
käsittämisen yhteys. Näin ollen tarkastelemalla sekä Berriganin ajatuksia
että toimintaa päästään aatehistorian päämääränä olevaan asioiden
käsittämisen käsittämiseen ja annettujen merkitysten ymmärtämiseen. Käytän
työssäni alkuperäismateriaalina Daniel Berriganin laajaa kirjallista
tuotantoa. Kirjat sisältävät niin Berriganin esseitä, puheita, kirjeitä,
keskusteluja, päiväkirjamerkintöjä kuin myös muistelmat.
Tutkimukseni osoittaa, että Berriganilla ja muotoutuvalla uusvasemmistolla
oli 1960-luvun alussa yhteneväiset tavoitteet. Molemmat työskentelivät
mustien kansalaisoikeustaistelussa ja auttoivat vähäosaisia kaupunkien
slummeissa. Erottavana tekijänä oli se, että Berrigan uskoi 1930-luvun
katolisen kirkon reformistien ja kristillisen vasemmiston tavoin, että
katolista kirkkoa ja yhteiskuntaa uudistetaan parhaiten vähäosaisia
auttamalla. Uusvasemmisto puolestaan ammensi opillisen sisältönsä
poliittisesta vasemmistolaisuudesta. Kun Vietnamin sodan vastustaminen nousi
poliittisen toiminnan keskiöön ja massaliikkeeksi, paljastuivat
vakaumukselliset erot selkeämmin. Berrigan vastusti sotaa evankeliumista
kumpuavasta ihmisten rakastamisesta, elämän kunnioittamisesta ja
oikeudenmukaisuudesta. Uusvasemmistoa puolestaan motivoi vaara joutua itse
sotaan ja halu määritellä politiikan sisältö – pyrkimys päästä valtaan.
Turhautunut uusvasemmisto jakaantui ja väkivaltaistui, kun taas
väkivallattomuuteen uskova Berrigan kehitti uuden tavan vastustaa sotaa:
rituaalisen protestoinnin. Molemmissa tavoissa lopputulos oli kuitenkin
sama: vankila. Berriganin tavoitteena oli saada aikaan muutos ihmisten
omassatunnossa, ei massaliike. Hänelle omaisuuden tuhoaminen oli
oikeutettua, sillä se palveli moraalisia päämääriä.
Asiasanat: aktivismi, Daniel Berrigan, katolinen kirkko, kristillinen
vasemmisto, rauhanliike, SDS, uusvasemmistolaisuus, Vietnamin sota,
Yhdysvallat, 1960-luku