TURUN YLIOPISTO
Yleisen historian laitos/Humanistinen tiedekunta
KALLIN, JANI: Tosimiehiä ja tiedemiehiä, päiväunia ja painajaisia. Sankaruus
Robert E. Howardin ja H. P. Lovecraftin
pulp novelleissa
Pro gradu tutkielma, 132 s.
Yleinen historia
Toukokuu 2001
Tutkielmassani tarkastelen kahden amerikkalaisen pulp-kirjoittajan, Robert
E. Howardin (1906 1936) ja H. P. Lovecraftin (1890 1937), 1920 ja 1930 luvun
vaihteessa kirjoittamien novellien välittämää sankaruutta ja sankarikuvaa.
Maailmansotien välinen aikakausi oli amerikkalaisen pulp lehdistön kulta
aikaa, jota sävyttivät niin lehtien syvenevä erikoistuminen eri lajityyppeihin
kuin lukumäärän voimakas kasvukin. Merkittävänä vedenjakana toimi kuitenkin
1930 luvun alkupuoliskolla vaikuttanut lamakausi, jonka myötä kilpailu pulp
lehdistön piirissä kiristyi ja rohkeammat kertomukselliset ratkaisut
yleistyivät. Tänä aikana tuottelias Howard oli uransa huipulla, kun taas
korkeakulttuurisesti kunnianhimoisempi Lovecraft ajautui sivuraiteelle.
Työni tavoitteena on tutkia minkälaisia Howardin ja Lovecraftin novellien
sankarit ovat, mitä nämä sankarit kertovat ajastaan ja mitkä tekijät erottuvat
heidän sankaruuden representaatioidensa taustalla? Analysointini aseena käytän
ensisijaisesti sankaruuden tematiikkaa, jonka avulla pyrin tarkastelemaan
novellien ja yhteiskunnallisen tilanteen välisiä yhteyksiä. Pyrin myös
selvittämään, miten Howardin ja Lovecraftin sankarit sijoittuvat sankaruuden
ja eritoten amerikkalaisen sankaruuden traditioon. Lähdemateriaalikseni olen
valinnut yhteensä 38 novellia, joista 24 on tuotteliaamman Howardin
kirjoittamaa ja 14 Lovecraftin. Nämä novellit edustavat molempien
kirjoittajien tuotantoa laadukkaimmillaan ja tyypillisimmillään. Kaikki
valitsemani Howardin novellit on julkaistu vuosien 1928 1936 välillä.
Pedanttisen Lovecraftin novelleista 12 julkaistiin vuosien 1927 1936 välillä
ja kaksi postuumisti vasta 1940 luvun alussa. Nämä kaksi postuumia novellia on
kuitenkin kirjoitettu 1920 ja 1930 luvun vaihteen tienoilla.
Howardin novelleista käy ilmi, että hänen toiminnalliset sankarinsa
ponnistavat lähinnä väkivaltaisuuden ja maskuliinisten toimintamallien
pohjalta ja linkittyvät siten tiukasti amerikkalaisen sankaruuden traditioon.
Sankariensa puolesta Howard lukeutuukin aikansa pulp lehdistön trendejä
seuraavaksi kirjoittajaksi. Työni puitteissa päädyn myös näkemykseen, jonka
mukaan Howardin yltiömaskuliiniset sankarit nivoutuvat liennyttäväksi osaksi
lama ajan aiheuttamaa ja kärjistämää amerikkalaisen mieheyden kriisiä.
Lovecraftin novellien kirjanoppineisuuteen luottavat ja edesottamuksiltaan
kehnonlaiset sankarit kuitenkin karttavat lähes systemaattisesti
amerikkalaiseen sankaruuteen perinteisesti kuuluvaa toiminnallisuutta,
käytännöllisyyttä ja miehekkyyttä. Lovecraft profiloituukin pulp lehdistön
suosiman traditionaalisen amerikkalaisen sankaruuden kriittiseksi
arvostelijaksi. Mielestäni Lovecraftin novellien sankaruudellisen perikadon
konteksti löytyy kuitenkin 1900 luvun alkuvuosikymmenien aikana tapahtuneen
laajan maailmankuvallisen murroksen tiimoilta. Etenkin Lovecraftin surkeat ja
ahdistuneet tiedemiessankarit kertovat luonnontieteellisen maailmankuvan
riittämättömyydestä ja kielteisestä suhtautumisesta modernisaatioon ja
tieteelliseen kehitykseen.
Asiasanat: Robert E. Howard, H. P. Lovecraft, sankaruus, pulp lehdistö