Turun yliopisto
Historian laitos
HAAPANEN, MATTI: AMERIKKALAISET ELOKUVAT SUOMESSA 1930 LUVULLA. Tutkielma
amerikkalaisten äänielokuvien tulosta, leviämisestä ja vastaanotosta
Pro Gradu tutkielma
Yleinen historia
Marraskuu 1983
Tutkielman tavoitteena on selvittää amerikkalaisten elokuvien tilannetta,
niiden maahantuloa. leviämistä ja vastaanottoa Suomessa 1930 luvulla. Työssä
on tukeuduttu tietyin rajoituksin populaarikulttuurin tutkimuksen
vakiinnuttamaan menetelmiin jakaa tutkimus kolmeen pääalueeseen: elokuvien
tuotannollisiin olosuhteisiin. sisällöllisiin elementteihin ja
yleisövaikutuksiin.
Elokuvailmiö on tässä käsitetty teollisuutena, joka varsinkin Suomen kohdalla
äänifilmin käyttöönoton myötä yhä tiukemmin keskittyi amerikkalaisten
hallitsemaksi alaksi. Amerikkalaisten tuotteiden ohella on myös käsitelty
muunmaalaisten filmien osuutta. On myös pohdittu, miksi nämä vaikutteet eivät
koskaan nousseet niin merkittävinä esille, että ne todella olisivat pystyneet
kamppailemaan tasapäisesti yhdysvaltalaisen teollisuuden kanssa. Suomen
tilanteen selvittelyssä on pääpainoa pantu valtakunnallisella tasolla
elokuvajärjestöelämän ja valtiovallan välisten suhteiden kuvaamiseen, ja
paikkakuntatasolla on uppouduttu yhden esimerkkikaupungin, Turun, sisäisen
elokuvatilanteen selvittämiseen kiinnittämällä kohteen sisäiset tapahtumat
yleiseen Suomen sisällä tapahtuneeseen kehitykseen. Samalla Turun elokuvaelämä
on tullut kartoitetuksi, vaikkakaan elokuvaohjelmiston tarkan sisältöanalyysin
suorittaminen ei ole kuulunut tehtäviin. Yleistävän ja linjoja etsivän
elokuvaesittelyn tueksi on liitteenä valmistunut filmografia kaikista Turussa
esitetyistä amerikkalaisista ensi-iltaelokuvista.
Yhtä populaarikulttuuritutkimuksen keskeistä ongelmakenttää, elokuvien
vastaanottoa ja niiden mahdollisia vaikutuksia työssä on keskitytty
selvittämään lähinnä kansainvälisen tutkimus ja tilastoaineksen avulla.
erityisesti käyttäen hyväksi kirjallisuustieteen ja sosiologian alalla
esitettyjä ratkaisumalleja. Ylipäänsä tutkimuskirjallisuus elokuva alalla on
melko vähäistä ja siltä pääasiallisesti puuttuu historiallinen perspektiivi.
Jonkin verran perusteellista elokuvatietoutta on koottuna mm. Suomen
elokuvasäätiön ja Suomen elokuva arkiston julkaisusarjoihin. Lisäksi monet
elokuvaliikealan yritykset ovat valmistuttaneet historiikkeja omiin
tarkoituksiinsa. Kansainvälistä tutkimusta on sen sijaan tehty paljonkin,
mutta se pääasiallisesti keskittyy elokuvien sisäiseen analysointiin. Lähinnä
vain sosiologian alalla on pyritty pohtimaan elokuvailmiön liittymistä
yhteiskuntaan.
Amerikkalaisten filmien murskaava ylivoima Suomen elokuvamarkkinoilla on yksi
keskeisimpiä tutkimustuloksia. Työssä on pystytty osoittamaan, että
amerikkalainen elokuvateollisuus piti paikkansa johtavana mahtina vielä 1930
luvun lopullakin. jolloin yleisesti saksalaisperäisen kulttuurin vaikutus
Suomessa lisääntyi. Valtava amerikkalaisvaikutus perustui suurelta osalta
yhdysvaltalaisessa ja suomalaisessa omistuksessa olleille
elokuvavuokraamoyhtiöille, jotka tehokkaasti markkinoivat tuotteet
omistukseensa hankkimien teattereiden välityksellä. Leviämistä tehostettiin
piilomainonnalla sekä mm. esittämällä vapaa amerikkalainen elämäntapa ainoana
oikeana yhteiskuntamallina. Ratkaiseva merkitys oli myös yleisöllä, joka
lankesi teknisesti ja osin esteettisesti hyvin toteutetun viihdeteollisuuden
syövereihin, sekä mm. valtiovallalla, jonka toimenpiteet jäivät vain
elokuvaveromarkkojen. keräämiseen ja filmitarjonnan rajoittamiseen käsittämään
lopulta vain viihteellistä ja länsimaisittain manipuloivaa ohjelmistoa.