TURUN YLIOPISTO
Historian laitos
ERPPOLA, JOUNI: Ensimmäisen maailmansodan länsirintaman saksalaissotilaiden
asemasodan arkikuvan ehdoista.
Laudatur tutkielma, 244 sivua, liitesivuja 1.
Yleinen historia
Helmikuu 1985
Tutkimuksen alkuperäisenä tarkoituksena oli selvittää saksalaisten ja
englantilaisten sotilaiden faktisia olosuhteita ja kokemuksia länsirintamalla
v:na 1914-1918. Tutkimuskohde oli kuitenkin liian laaja laudatur työhön eikä
lähdemateriaali soveltunut kokemusten ja olosuhteiden selvittämiseen. Jännite
tutkielmaan löytyi E.M. Remarquen "realistisesta" sotaromaanista "Im Westen
Nichts Neues". Tämä fiktio sai kirjoittajan pohtimaan laajemminkin ensimmäisen
maailmansodan rintamamiesten meille lännestä välittämän kuvan ehtoja.
"Asemasodan arkikuva" onkin tässä työssä saksalaisten rintamamiesten
kirjeiden, päiväkirjojen ja muistelmien antama kuva sotilaiden elämästä
rintamalla, levossa tai kotilomilla sekä sairaaloissa. Kuvalla on luonteeltaan
kahdenlaisia ehtoja: faktiset olosuhteet ja sodan realiteetit luovat perustan,
jota muovaavat sotilaiden subjektiiviset odotukset, illuusiot, uskomukset,
ampumahautojen suljetussa ympäristössä aistirajoitukset jne.
Kuvan ehtojen kartoittaminen tutkimusmateriaalin avulla on tutkielman
keskeisin sisältö. Kun käsittelytavan muutos pakotti allekirjoittaneen
keräämään tutkimusaineiston aivan uudelleen vaikeissa olosuhteissa, on
tutkimuskuvan luomiseen käytetty materiaali ollut yksi työn ongelmista. Myös
tutkimuskohde on edelleen laaja osaksi siksi, että tutkimusaineisto pakotti
käyttämään työssä sangen kokonaisvaltaista käsittelytapaa. Rintamamiesten
siviilitaustaa ja aateperintöä on tarkasteltu aina v:sta 1870 alkaen.
Sotilaskoulutus, sodan reaaliset olosuhteet ja faktiset tapahtumat tulevat
myös esille asemasodan arkikuvan ehtoina. Tutkielman punaisena lankana on
kuitenkin "propagandan" ja miesten mielialojen muokkauksen seuraaminen ennen
sotaa, sen aikana ja sodan jälkeen. Tutkimusmateriaalin luonteesta johtuen on
propaganda termillä tässä työssä laaja merkitys: se kattaa tiedonvälityksen,
valtiopäiväpuheet, koulujen historian opetuksen jne.
Tutkielman lopussa on esimerkein käsitelty rintamamiesten sotakuvaa ja
tutkimuksen avulla löydettyjen ehtojen merkitystä siihen. Tällöin on todettu
kuvan vinous: lähdemiehet ovat 90 %:sti sotavapaaehtoisia, joiden osuus Saksan
kenttäarmeijan miesmateriaalista oli hyvin pieni. Täten vapaaehtoisten yleensä
korkea asema siviilissä ja hyvä koulutus on nähtävä meille välittyneen
asemasodan arkikuvan taustalla. Vapaaehtoinen liittyminen sotaan ajatuksena
paeta koneyhteiskunnasta rintamiesten muodostamaan kiinteään yhteisöön oli
lisäksi jyrkässä ristiriidassa rintaman realiteettien kanssa: kun sotaan
joutuneet rintamamiehet eivät ymmärtäneet vapaaehtoisten motiiveja he
kiusasivat näitä; sota itsessään taas oli selkeästi "Materialkriegiä".
Pettymyksensä vapaaehtoiset purkavat kirjoituksissaan syytöksillä
kotirintamaa, esikuntia jne. kohtaan. Toisaalta vapaaehtoisten sotakuva on
värikkäämpi ja valoisampi kuin muilla rintamamiehillä, koska he yleensä
ylenivät upseereiksi ja pääsivät monille kursseille. Asemasysteemien suljettu
ympäristö on myös tärkeä asemasodan arkikuvan ehto. Kaiken kaikkiaan
rintamamiesten sotakuva on monien, merkitykseltään ristikkäisten, ehtojen
seurausta. Täten rintamamiesten kirjoitusten käyttäminen tutkimusten apuna, on
usein ongelmallista mutta välttämätöntä. Joka tapauksessa lähteistä voi löytää
perusteita aivan päinvastaisille päätelmille. Varsinkin "kokemusten"
selvittämiseen lähteet ovat usein liian myöhäissyntyisiä: Edes rintamamiesten
kirjeet eivät ole ensikäden lähteitä, sillä sensuuri, sotilaskuri,
itsesensuuri jne. ovat mokanneet kirjeiden sisälyöä.
E.M.Remarquella on kuitenkin paremmat edellytykset toimia Saksan armeijan
suurten ja hiljaisten massojen mielipiteen tulkkina kuin useimmilla muilla
aikalaiskirjoittajilla. Tässä on ehkä eräs selitysperuste hänen pasifistisen
romaaninsa ”realistisuudelle”. Sen sijaan monet muut lähdemiehet ruokkivat
kirjoituksillaan Saksan yhteiskunnassa perinteisiä ”Frischen frölichlichen
Krieg” -aatteita.