TURUN YLIOPISTO
Historian laitos
AHTOLA JANNE: Uusimman ajan "grand tour" ? – Maailmanympäri-matkailun
kehittyminen Suezin kanavan valmistumisesta (1869) toiseen maailmansotaan
Pro gradu tutkielma 136 s., liitesivut
Yleinen historia
Joulukuu 1992
Tutkimuksessa selvitetään maailmanympärimatkailun kehittymistä ja
maailmanympärimatkan statusarvoa. Tutkielman ajallinen rajaus vuosiin 1869
1939 perustuu lähinnä 1iikenteen teknillisten edistysaskeleiden, kuten
Suezin kanavan valmistumisen (1869) johdosta kasvaneisiin
matkustusmahdollisuuksiin ja matkustamisen olennaiseen nopeutumiseen aina
toiseen maailmansotaan asti.
Tutkimus on luonteeltaan pitkälti perustutkimusta, joka perustuu
pääasiallisesti painettuun alkuperäismateriaaliin. Keskeisinä lähteinä on
käytetty tutkitun aikakauden suurimman matkatoimiston, Thomas Cook & Son
Co.:n julkaisemia matkailualan lehtiä sekä joitakin yksityiskohtaisia
muistelmia ja matkapäiväkirjoja. Myös muuta matkakirjallisuutta on käytetty
suhteellisen laajasti, minkä vuoksi lähdeaineisto muodostaa
luotettavuusongelman. Tutkimusmateriaalista hyödyllisimpiä ovat olleet
Edmund SWINGLEHURSTin tutkimukset.
Tutkimuksen perustaksi on käsitelty matkailuhistoriallista taustaa sekä
höyrykoneen mullistaman vesi ja maaliikenteen kehittymistä 1800 luvulla ja
1900 luvun alkupuolella. Lisaksi on tutkittu matkatoimistojen järjestämien
maailmanympärimatkojen syntyä ja kehitystä. Tutkimuksessa on selvitetty
maailmanympärimatkan suoman statuksen rinnastettavuutta 1700 luvun Euroopan
"grand touriin”, maailmanympärimatkailijoiden matkustustapoja,
matkailijoiden yleistä taustaa ja kansallista edustavuutta, matkustussyitä
ja maailmanympärimatkasta tekijälleen koituneita kustannuksia. Ensimmäistä
maailmansotaa on tutkitulla periodilla pidetty eräänlaisena
maailmanmatkailunkin vedenjakajana.
Tutkimuksessa päädytään siihen tulokseen, että matkustusmahdollisuuksien
lisääntyminen ja matkustamisen helpottuminen lisäsivät olennaisesti
maailmanympärimatkailua. Aristokratia, erityisesti brittiläinen yläluokka
muodosti ennen ensimmäistä maailmansotaa maailmanmatkailijoiden pääryhmän.
Brittiläisen yläluokan matkustamiseen vaikutti vaurauden ja
matkustushalukkuuden lisäksi siirtomaakilpailussa menestyneen Brittiläisen
imperiumin laaja alue, jonka eri osiin matkanjärjestäjät laajensivat
toimintaansa.
Maailmansotien välisellä kaudella vauraat amerikkalaiset sekä britit
muodostivat maailmanympärimatkailijoiden pääryhmän. Matkailijoiden määrä
kasvoi, mutta varsinaista maailmanympärimatkailun keskiluokkaistumista ei
vielä ennen toista maailmansotaa ehtinyt tapahtua. Matkustustavat muuttuivat
hieman, ja 1920luvun äkkirikastuneiden amerikkalaisten
maailmanmatkailijoiden käyttäytyminen erosi aristokratian hillitystä
käyttäytymisestä. Tutkimuksessa osoitetaan, että maailmanympärimatkan
statusarvo oli varsin merkittävä koko tutkitulla periodilla.