Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen

Jukka Tapani Sarjala (juksar@utu.fi)
Wed, 27 Jul 1994 12:22:30 +0300


Date: Wed, 27 Jul 1994 12:22:30 +0300
From: Jukka Tapani Sarjala <juksar@utu.fi>
To: akoivu@utu.fi, aollila@utu.fi, hansalmi@utu.fi,
Subject: Affektit, tunteet ja niiden tutkiminen

Affektin ja tunteen käsitteeseen rupeaa jo löytymään vivahteita. Timon on jatkossakin syytä valaista asiaa aristotelisesta ja skolastisesta näkökulmasta. Mikä sai minut aiemmin puhumaan katkoksista keskiaikaan päin, johtui lähinnä seuraavasta tekstikatkelmasta:

"...vanhan ajan ihmiset ovat silti esittäneet asiasta niin vähän ja enimmäkseen niin epäiltäviä mielipiteitä, etten katso voivani päästä lähelle totuutta muuten kuin poikkeamalla heidän kulkemaltaan tieltä. Minun on siis kirjoitettava ikään kuin käsittelisin asiaa, jota kukaan ei ole ennen minua kosketellut." (Descartes: Les passions de l'ame, 1649)

Kartesiolainen tulkinta passioista vaikuttaa lyhyen lukemisen perusteella melko mekanistiselta. Dammann luonnehtii sitä "luonnonfilosofiseksi" tulkintalinjaksi, joka suhtautui kriittisesti skolastiseen perinteeseen.

Arvioin alustavasti, että passio merkitsi Descartesille passiivista tilaa siinä määrin kuin asiaa tarkasteltiin sielun kannalta. (Sielun ainoa tai ainakin tärkein toiminto oli D:n mukaan tahto.) Kun passioita taas tarkasteltiin ruumiin/ruumiillisuuden kannalta, ne olivat merkkejä aktiivisuudesta, ts. ruumiin mekaanisesta toiminnasta.

Terv. Jukka S.