Re: Autonominen tunne?

Jukka Tapani Sarjala (juksar@utu.fi)
Wed, 6 Jul 1994 13:32:28 +0300


Date: Wed, 6 Jul 1994 13:32:28 +0300
From: Jukka Tapani Sarjala <juksar@utu.fi>
To: akoivu@utu.fi, aollila@utu.fi, hansalmi@utu.fi,
Subject: Re: Autonominen tunne?

On Wed, 6 Jul 1994 06:37:32 +0300, Hannu Salmi wrote:

> Tasta juolahti mieleeni ajatus (en muista mista se on), etta
> uuden ajan lansimaisessa kehityksessa olisi kuljettu koko
> ajan kohti ruumiin ja hengen yha suurempaa erkaantumista
> toisistaan.

Yksi tunnetuimpia tämän ajatuksen muotoilijoita on tietysti Elias. Hänen tulkintansa mukaan yhä suurempi etäisyydenotto ruumiillisuuteen ja vietteihin ("itsepakko", Selbstzwang) ilmentää psyyken eriytymistä yhtäältä henkeen ja toisaalta viettivoimiin. Kuten yleisesti tiedetään, Eliaksen takapiru on Freud. Eliaksen sivilisoitumisteorian mielenkiintoisin osuus ei olekaan hänen käsityksensä viettien tukahduttamiskehityksestä länsimais- sa, vaan hänen historiallinen tulkintansa ihmispsyyken rakenteen ja sosiaalisten mekanismien sekä sosiaalisten muutosten välisestä vastaavuudesta. Monet kyllä tietävät käytöstapojen hienostumisesta, mutta harvemmat sen sijaan tuon hienostumisprosessin ja yhteiskunnallisten muutosten välisestä symbioosista.

Maamerkkejä länsimaisen kulttuurin taipaleella kohti yhä suurempaa "hengen autonomiaa" ovat yllä olevan tulkintalinjan mukaan olleet mm. Descartesin Cogito ergo sum -argumentti ja Freudin teoria yliminän toiminnas- ta.

> ...juuri 1700-luvun lopulla alkoi teollistuminen, joka
> mekanisoi ruumiin, asetti sen osaksi tuotanto-
> koneistoa. Eiko tallaisen "teollisen ruumiillisuuden"
> historia pitaisi ottaa tassa huomioon "henkilokohtaisen
> ruumiillisuuden" olennaisena vastapoolina.

Ei välttämättä. Voidaan ajatella, että teollisen ruumiillisuuden sekä hen- kilökohtaisen ruumiillisuuden esiinnousu ovat kumpikin osa samaa kehityskul- kua, jossa ihmisruumiista tulee yhä selvemmin manipulaation kohde. Ihmiset ryhtyvät mieltämään ruumiillisuutensa/aistimellisuutensa joksikin irratio- naaliseksi. Käsitys kahlitsemattomista, salaisista ja syvästi privaateista viettivoimista saattaa olla teollisen ruumiillisuuden kääntöpuoli. Paitsi että nyt ymmärsin, että tarkoitat jakoa yksityiseen ja julkiseen.

Jukka