Re: Affekteista & ilmaisusta

Jukka Tapani Sarjala (juksar@utu.fi)
Wed, 29 Jun 1994 13:47:34 +0300


Date: Wed, 29 Jun 1994 13:47:34 +0300
From: Jukka Tapani Sarjala <juksar@utu.fi>
To: akoivu@utu.fi, aollila@utu.fi, hansalmi@utu.fi,
Subject: Re: Affekteista & ilmaisusta

On Tue, 28 Jun 1994 17:54:13 +0300, heikki emil lempa wrote:

> Jukka: voisitko tarkemmin selittaa, mita tarkoitat
> erottelulla ilmaistuihin affekteihin ja koettuihin
> tunteisiin. Se nayttaa luuraavan taman annalistikommenttisi
> takana.

Kommenttini takana luurasi yksinkertaisesti se ajatus tai oletus, että annalistit ovat saattaneet vierastaa affektioppia kulttuurihistorian käyttötarkoituksiin huonosti soveltuvana sen opillisuuden takia. Annalistithan ovat olleet kiinnostuneita paljon muustakin - ja kai ensi sijassa muusta - kuin ihmisen affektirakenteesta.

> > Minä taas lähden siitä, että jokainen
> > elokuva on jollakin erityisellä tavalla merkityksellinen,
> > ts. reseption tutkimus edellyttää aina sen tutkimista,
> > mitä koetaan/katsotaan/kuullaan.
>
> Varmasti meidan moderni taidekokemuksen kulttuuri liittyy
> siihen uuteen havaintoon, etta toisten ihmisten paissa ja
> miksei ruumiissa tapahtuu jotain meille salattua, josta
> saamme tietoa vain aavistamalla. Mutta paatella meidan
> omasta elokuvallisesta aavistuksestamme (siis siita, mita
> ohjaaja oikein tarkoitti) muiden katsojien aavistus ei ole
> adekvaattia.
> Jos kuitenkin haluamme tietaa siita jotain, niin eiko
> silloin mm. vilkaisu yleiseen affektikulttuuriin tarjoaisi
> oivallusta siita horisontista, missa kunkin erityisen
> elokuvan merkitysta (reseptiota) voidaan tutkia. Hannun
> maininta teatteri-ilmeiden kaanonin jatkuvuudesta
> elokuvassa tekisi taman lahestymistavan varsin uskottavaksi.
> Elokuvassahan jos missa jyllaa banaalin estetiikka.

Kritiikkini Hannun aatoksiin heräsi siitä, että hänen kaavailunsa elokuvien herättämien tunteiden tutkimisesta kulki reseptiohistorian nimellä. Niin kannatettavaa kuin tuollaisten reaktioiden tutkiminen onkin, sillä on näh- däkseni eri tavoitteet kuin reseptiohistorialla. Mutta muuten olen samaa mieltä siitä, että vilkaisu affektikulttuuriin on tärkeää, myös reseptio- historian kannalta.

Jukka