Re: Uusi merkitys affektille (fwd)

heikki emil lempa (helempa@midway.uchicago.edu)
Tue, 23 Aug 1994 14:35:57 +0300


Date: Tue, 23 Aug 1994 14:35:57 +0300
From: heikki emil lempa <helempa@midway.uchicago.edu>
To: Historiaverkko <Akoivu@utu.fi>, Aollila@utu.fi,
Subject: Re: Uusi merkitys affektille (fwd)

On Tue, 23 Aug 1994, Timo Ala-Vähälä wrote:

> Siten opille olevan maareista loytyy kolme nimea: "passiones
> entis", "affectiones entis", ja "attributa entis", ja naita
> termeja kaytetaan (lahes?) identtisina.

Olen tietoinen, etta Simo Knuuttila on viime vuosina tyoskennellyt ns. affektien logiikan kanssa. Hanen vasta ilmestyneessa "Medieval Modal Logic" -teoksessaan luulisi asiasta olevan enemmankin.

> Kysyn nyt, esiintyyko tama kayttotapa myohemmassa
> kirjallisuudessa, ja millaisissa yhteyksissa. Jos tasta on
> hyotya, voin katsoa, miten Suarez
> on maaritellyt termit "affekti" ja "passio" silloin, kun han
> on liittanyt ne oppiin olevan maareista.

En ole ainakaan enaa 1600-luvun lopun (mm. , Cartesius, Thomasius) tai 1700-luvun kirjallisuudessa (Wolff, Burke, Crusius, Rousseau) tavannut kyseista erottelua. Voitaisiinko sanoa, etta kyseinen modaalinen (looginen) erottelu tulee myohemmin ymmarretyksi puhtaasti antropologisena erotteluna. Tama kai liittyy yleisemminkin metafysiikan korvautumiseen psykologisilla ja epistemologisilla teorioilla. Sita paitsi erottelu affekteihin (tai aktioihin) ja passioihin ei mm. 1700-luvulla enaa ole kaytossa.

Heikki