Re: Logos & Mythos

Jukka Tapani Sarjala (juksar@utu.fi)
Mon, 19 Sep 1994 19:11:44 +0200


Date: Mon, 19 Sep 1994 19:11:44 +0200
From: Jukka Tapani Sarjala <juksar@utu.fi>
To: H-VERKKO@sara.cc.utu.fi
Subject: Re: Logos & Mythos

On Mon, 19 Sep 1994 09:12:03 -0500, heikki emil lempa wrote:

>Mita, Jukka, tarkoitit erottelulla mythokseen (mentaliteetti) ja
>logokseen (kasitehistoria). Erityisesti minua kiinnostaisi tietaa, miten
>uutat mentaliteetin kasitteen mythoksesta.

Nyt menn{{n minulle vaikeaan asiaan, menee hoiperteluksi. K{sitteet 'logos' ja 'mythos' ovat per{isin antiikin filosofiasta enk{ tunne niiden sis{lt|{ ja historiallisia merkityksenmuutoksia kuin pinnallisesti, jos si- t{k{{n. Kun aiemmin tein tuon yll{ mainitsemasi erottelun, ajatus kulki minulla suurin piirtein n{in: Logos-kieli merkitsee tietty{ t{sm{llist{, j{rkiper{ist{ tapaa puhua kaikesta olevaisesta. Ymm{rt{{kseni logos-kielen tarkkuus on korkealla tasolla, ts. se on terminologista tarkkuutta. K{sitteit{ voidaan reflektoida. Kielest{ ja k{sitteist{ l|ytyy avain maail- mankaikkeuden ja ihmisyhteis|jen rakenteen salaisuuksiin. Se, mik{ on j{r- jellist{ (ja ylip{{ns{ tiedon kohteena mahdollista), on ilmaistavissa lo- gos-kieless{. N{hd{kseni moderni k{sitehistoria seuraa t{t{ latua, seh{n on merkitt{v{lt{ osalta kielen, k{sitteiden ja niiden merkitysmuutosten tarkas- telua. K{sitteet ovat siis niit{ olioita, joiden avulla todellisuuteen p{{s- t{{n kiinni. Mutta maailma ei kaikesta huolimatta olekaan noin yksinkertainen. Aina- kin ihmisyhteis|jen historiassa ja kehityksess{ (erotuksena kosmisen j{r- jestelm{n rakenteesta) on ilmennyt tasoja ja prosesseja, jotka eiv{t ole mahtuneet logoksen puitteisiin. Historia ja sosiaalinen kehitys ovat olleet j{rke{ vikkel{mpi{. Ihmisyhteis|iss{ kehkeytyy uusia tapoja, sattuu {killi- si{ mullistuksia etc. T{m{ on mythoksen aluetta. (Esim. viime vuosien talouslama on osa kapitalismin mythosta. Se on merkki siit{, ett{ l{nsimai- sessa talousj{rjestelm{ss{ muhii kaikenlaista tuolla "pinnan alla". Emmek{ kiusaksemmekaan tied{, mit{ on tulossa seuraavaksi.) Mentaliteetin k{site kuvaa j{rjen tuolla puolen olevien sosiaalisten voimien kokonaisuutta. T{ss{ konseptiossa "j{rki" tarkoittaa kunkin kulttuurin/yhteiskunnan tietyll{ hetkell{ yll{pit{m{{ teoreettista tietoa. Logos/mythos -erottelun avulla voi muuten ymm{rt{{, miksi Jukka Kemppinen puhui aikoinaan mentaliteetista er{{nlaisena historian jakoj{{nn|ksen{. (H{n sai siit{ kritiikki{ osakseen, eik{ tarkoitukseni ole t{ss{ ryhty{ puolustelemaan tuota tulkintaa.) Kemppisen ajatus meni kai niin, ett{ kun tietyn instituution (esim. korkeimman oikeuden) ratio- naalisesti perustellut toimintas{{nn|t, tietoisesti noudatetut tavat ja ylip{{ns{ kaikki tuollaista instituutiota ja sen kokoonpanoa koskenut t{s- m{llisesti ilmaistavissa/mitattavissa ollut tiet{mys ker{t{{n yhteen, niin se, mit{ j{{ yli, kuuluu mentaliteettiin. Ne ilmi|t ja asiat, jotka eiv{t taipuneet osaksi k{sitteellist{ tietoa, olivat Kemppiselle mythosta. Mentaliteettihistoria istuu mielest{ni paremmin moderniin aikaan kuin esim. keskiaikaan. Kysyn: oliko keskiajan ihmiselle olemassa mit{{n myt- hosta? Eik| kaikki olevainen mahtunut joko sanan - tai viel{ paremmin: ku- van - primaattiin? On pakko lopettaa. En tied{, onko t{ll{ paljonkaan tai mit{{n tekemist{ antiikin filosofian kanssa, mutta n{in homman j{sensin. Ehtisik|s Timo A-V tai joku muu selvent{m{{n asiaa?

Jukka Sarjala