Re: Arvostelu: Pikea, hikea, autoja

HANRUONA@sara.cc.utu.fi
Thu, 18 Jan 1996 11:23:56 GMT+0200


Date: Thu, 18 Jan 1996 11:23:56 GMT+0200
From: HANRUONA@sara.cc.utu.fi
To: h-verkko@sara.cc.utu.fi
Subject: Re: Arvostelu: Pikea, hikea, autoja

>
>> luomiseen? Muistaakseni luin joskus (?) vaitteen, etta juuri jossakin
>> Yhdysvalloissa autoteollisuus paamaaratietoisesti vaikutti joidenkin
>> toimivien joukkoliikenne ratkaisujen tuhoamiseksi.
>Los Angelesissa 1950-luvulla.
>
>Heikki Lempa
>
Niinhän sitä sanotaan, mutta tämäkin on hiukan kiistanalaista. Siteeraan Scott L. Bottlesin kirjan "Los Angeles and the Automobile" (1987) etulievettä: "Los Angeles without the automobile is as hard to imagine as a southern California day without sunshine. But is it true, as prevailing myth would have it, that the automotive industry sabotaged and drove away those serviceable fleets of streetcars and interurban trains that once crisscrossed the area without blanketing it with smog? Scott Bottles an emphatic no. On the contrary, Angelenos took to their cars because of the failure of public transportation." Tämä ei ole tielaitoksen tai autoteollisuuden tilaama selvitys vaan akateeminen opinnäyte (julkaisija University of California Press). Lempamaisia salajuoniepäilyjä tosin herättää se, että TAKAliepeen mukaan mies työskentelee nykyään Wells Fargo Bankissä jonkinlaisena apulaisvarajohtajana. Vakavammin puhuen: kun ajatellaan autoistumista ja siihen liittyvää moottoritie- ym. rakentamista sellainen ajatus, että autoteollisuus ynnä muu paha valtaeliitti on vain juonimalla saanut hyvän joukkoliikenteen syrjäytettyä pahan yksityisautoilun tieltä, ei ole kovin hedelmällinen lähtökohta. Ihmisillä on ollut syynsä autoistua, eikä ideologinen sumutus liene ainoa niistä.

Hannu Ruonavaara TY/Sosiologian laitos