Re: Arvostelu: Pikea, hikea, autoja

anne ollila (aollila@utu.fi)
Wed, 17 Jan 1996 10:50:43 -0800 (PST)


Date: Wed, 17 Jan 1996 10:50:43 -0800 (PST)
From: anne ollila <aollila@utu.fi>
To: h-verkko@sara.cc.utu.fi
Subject: Re: Arvostelu: Pikea, hikea, autoja

Hei,

Heikki Lempa esitti kiinnostavia kommentteja suomalaisen autoilun ja teiden rakentamisen historiasta. Kun luin tuota Heikin juttua, mieleeni tuli joitakin kysymyksiä: -Mitä se kertoo kulttuurista ja ajattelutavan muuttumisesta, kun ryhdytään rakentamaan moottoriteitä eli vedetään mutkat suoriksi, millä halutaan varmistaa se että ihmiset pääsevät mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B? Vanhat tiet myötäilivät enemmän maisemaa ja aikaisemmin ei ollut tarvetta rakentaa tuollaisia valta- väyliä, joita ryhdyttiin tekemään 1950-luvulta lähtien. -Miten tällä teiden rakentamisella muutetaan ympäristöä ja maisemaa sekä ihmisten suhtautumistapaa ympäristöönsä? Tätä asiaa olen viime aikoina hieman pohdiskellut siitäkin syystä, kun olen pari kertaa mennyt bussilla Turusta Helsinkiin ja bussi on ajanut pitkin sitä uutta, uljasta moottoritien pätkää, joka nyt on valmistunut Piispanrististä Paimioon. -Kiinnostavaa olisi myös tietää teiden rakentamisen toisesta puolesta eli miksi ja miten on vastustettu moottoriteiden ja muidenkin uusien teiden rakentamista. Suomessahan on ainakin viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut näitä tie-kiistoja tuon tuosta ja kuten on nytkin tästä Turku-Helsinki moottoritien rakentamisesta. Milloin uusia teitä hok- sattiin ryhtyä vastustamaan vai alkoiko niiden vastustus jo 1950- luvulla.

Joka tapauksessa olen samaa mieltä Heikin kanssa siitä, että tie- kulttuuri ei ole niin helppo ja yksioikoinen kysymys kuin tuossa kirjassa annetaan ymmärtää vaan siitä löytyy monia kiinnostavia puolia, jotka ovat tuossa kirjassa ilmeisesti jääneet huomioimatta.

t. Anne Ollila